به گزارش اکوایران، طی دو ماهه اخیر یعنی آذر و دی ماه، بانک مرکزی از پرداخت اعتباری به بانک‌ها خودداری کرده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد این نهاد طی 10 ماهه نخست امسال بیش از 163 همت را در قالب 11 خط اعتباری به پنج بانک دولتی و دو بانک غیردولتی شامل بانک کشاورزی، سپه، تجارت، صادرات، رفاه کارگران، ملی و صنعت و معدن پرداخت کرده است.

بر اساس این گزارش حجم قابل توجهی از خط اعتباری‌های پرداخت شده با ضمانت نامه سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است.

مهم‌ترین علت استقراض و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در جهت رفع ناترازی و کسری نقدینگی است، میزان این استقراض در سال گذشته به سطحی رسید که در بودجه 1402، بانک مرکزی موظف شد به صورت ماهانه میزان مانده خط اعتباری پرداخت شده به بانک‌ها را افشا و برای عموم منتشر کند.

بر اساس بند «س» تبصره 5 قانون بودجه سال 1402 که در مورد تامین مالی داخلی است، «اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. نوع و میزان وثایق قابل پذیرش موضوع این بند توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ‌به‌صورت ماهانه میزان مانده خط اعتباری پرداخت شده به بانک‌ها و موسسات غیراعتباری غیربانکی را به تفکیک بانک و به همراه نرخ سود مدت بازپرداخت، وثیقه دریافتی و مقرره مبنای پرداخت خط اعتبارات در تارنمای خود در دسترس عموم قرار دهد».

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد پرداخت خطوط اعتباری بانک مرکزی به بانک‌ها از خرداد ماه امسال شروع شده، اما طی ماه‌های مرداد، آذر و دی ماه هیچ خط اعتباری به بانک‌ها داده نشده است.

بیشترین میزان پرداخت خط اعتباری از ابتدای سال جاری مربوط به تیر ماه امسال بوده، به طوری که طی این ماه بانک‌ها بیش از 103 همت خط اعتباری از بانک مرکزی دریافت کردند.

photo_2024-01-31_11-05-01

دولتی‌ها مشتری اصلی خط اعتباری

در مجموع طی 10 ماهه نخست امسال 11 خط اعتباری به ارزش 163 هزار و 272 میلیارد تومان در راستای اهدافی از جمله «اجرای سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی»، «ادامه اجرای طرح ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه» و «ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی» به بانک‎‌ها پرداخت شده است.

در میان 7 بانک دریافت کننده خط اعتباری از بانک مرکزی، دو بانک دولتی سپه با سهم تقریبا 44 درصدی و کشاورزی با سهم تقریبا 42 درصدی بخش قابل توجهی از خطوط اعتباری را به خود اختصاص داده‌اند.

بانک سپه در مجموع طی 10 ماهه نخست امسال بیش از 71 همت خط اعتباری از بانک مرکزی دریافت کرده که نسبت به دیگر بانک‌ها در صدر قرار دارد.

همچنین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، سازمان برنامه و بودجه بابت هشت خط اعتباری از 11 خط اعتباری پرداخت شده توسط بانک مرکزی، تضمین نامه ارائه کرده و تعهد بازپرداخت خط اعتباری‌ها را به عهده گرفته است.

photo_2024-01-31_12-59-25