به گزارش اکوایران، نتایج بیست و هفتمین سری انتشار اوراق توسط وزارت اقتصاد منتشر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان فروش اوراق کمتر از 1 همت بوده و همچنین تمامی آن توسط فعالان بازار سرمایه خریداری شده است. 

عرضه اراد 148 و اراد 149 در دومین هفته بهمن

اوراق مشارکت یکی از ابزارهای تامین مالی دولت‌هاست که با انتشار آن‌ها، دولت می‌تواند از اعتبارات در دست سرمایه‌گذاران استفاده کند. بدین ترتیب با انتشار اوراق و فروش آن‌ها، دولت متعهد می‌شود در زمان مشخص، اصل و سود اوراق فروخته شده را با سرمایه‌گذاران تسویه کند. وابسته به اینکه زمان سررسید اوراق چند ماه باشد، نرخ بهره موثر اوراق نیز تغییر می‌کند. 

در بیست و هفتمین سری از حراج اوراق مشارکت دولتی، دو نوع اوراق با نام‌های اراد 148 و اراد 149 عرضه شده‌اند. سررسید این اوراق به ترتیب مرداد 1404 و شهریور 1405 بوده که نرخ‌ بهره‌های موثر 25.5 و 26.5 درصدی را رقم زده است. 

ارزش اوراق فروخته شده کمتر از 1 همت

آمارهای منتشر شده از وزارت اقتصاد نشان می‌دهد از کل اوراق عرضه شده توسط دولت، تنها 957 میلیارد تومان از اوراق‌های آراد 148 که نسبتا سررسید کوتاه‌مدت تری دارند، به فروش رسیده است. 

به‌طور کلی بازار سرمایه، بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و موسسات اعتباری بانکی یا غیربانکی خریداران اصلی اوراق مشارکت دولت هستند. این درحالیست که گزارش‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته تمامی اوراق خریداری شده توسط فعالان بازار سرمایه خریداری شده است. 

1402111201

این موضوع که در هفته‌های پایانی سال تقاضا برای خرید اوراق دولتی کاهش پیدا کند تا حدی منطقی به نظر می‌رسد چراکه انتهای سال عموما زمان تسویه حساب بانک‌ها و شرکت‌ها و حسابرسی به صورت‌های مالی خود است بنابراین احتمالا فرصت کمتری برای سرمایه‌گذاری جدید در اوراق وجود داشته باشد. 

علاوه بر این موضوع، اینکه اوراق با سررسید نزدیک‌تر برای سرمایه‌گذاران از جذابیت بیشتری برخوردار بوده ممکن است بتواند تصویری از انتظارات تورمی و ترجیحات سرمایه‌گذاران ارائه کند. 

مجموع درآمد دولت از فروش اوراق از ابتدای سال

در نهایت بررسی‌ها نشان می‌دهد با فروش حدود 950 میلیارد تومان اوراق در هفته گذشته، مجموع درآمد کسب شده از طریق فروش اوراق مشارکت به بیش از 110 هزار و 850 میلیارد تومان رسیده است.