به گزارش اکوایران، بررسی‌ها حاکی از حضور بانک‌ها برای دومین هفته متوالی در حراج اوراق مشارکت دولتی هستند. برخی از کارشناسان این موضوع را با تزریق گسترده نقدینگی در بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند توسط بانک مرکزی بی ارتباط نمی‌دانند. 

نقش اوراق مالی برای دولت‌ها

اوراق مشارکت نقدی به اسنادی مالی گفته می‌شود که ضمن قابلیت خرید با هدف سرمایه گذاری، امکان فروش و معامله با آنها (برعکس اسناد خزانه) وجود دارد. البته برخی از سازمان‌ها بجز انگیزه کسب سود، ممکن است با هدف استفاده از امتیاز داشتن اوراق دولتی اقدام به خرید این دارایی‌های مالی کنند. 

هرساله دولت‌ها با هدف تامین مالی بخشی از هزینه‌های خود اقدام به انتشار اوراق می‌کنند و در پی طراحی عملیات بازار باز نقش این سازوکار در سال‌های اخیر نیز پررنگ‌تر شده است. 

نتایج عرضه اوراق مالی در بیست و چهارمین سری حراج دولتی

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی در بیست و چهارمین سری از حراج اوراق بهادار دولتی، از میان 10.5 همت اوراق عرضه شده توسط دولت، حدود 4 هزار و 451 میلیارد تومان از آن‌ها به فروش رسیده است. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته دو اوراق با نام‌های اراد147 و اراد 148 با نرخ‌های سود 26.3 و 25.3 درصد منتشر شده است. به همین ترتیب بانک‌ها و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه هر دو برای خرید این اوراق تمایل نشان داده‌اند و در مجموع حدود 2.5 هزار میلیارد تومان ارزش خرید اوراق مشارکت نقدی توسط یک بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی و تقریبا 1 هزار و 950 میلیارد تومان توسط شرکت‌های بورسی خریداری شده است. 

1402102005

خرید 2.5 همت اوراق تنها توسط یک موسسه اعتباری

نکته قابل توجه آن است که طی سال جاری به طور کلی مشارکت بانک‌ها در حراج اوراق مالی دولتی چشمگیر نبوده است اما هفته منتهی به 19 دی ماه 1402، دومین هفته متوالی بوده که بانک‌ها در این بازار مهم حضور داشته‌اند.

 برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که غیبت بانک‌ها در حراج‌های اوراق مشارکت طی سال جاری عمدتا ناشی از مشکل کمبود نقدینگی میان بانک‌ها بوده اما به دلیل اینکه در هفته‌های اخیر شدت تزریق اعتبار بانک مرکزی در بازار باز افزایش یافته است، بانک‌ها مجال حضور در این حراج مهم را یافته‌اند.

همانطور که آمار گزارش اجرای عملیات سیاست پولی بانک مرکزی نشان می‌دهد، در هفته گذشته حدود 15 همت به حجم تزریق اعتبار در بازار باز افزوده شده و همچنین برای دومین هفته متوالی اعتباردهی قاعده‌مند بانک مرکزی به بانک‌ها بالغ بر 20 همت رقم خورده است.