به گزارش اکوایران، پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از مرز 192 همت عبور کرد.

پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، ودیعه و خرید مسکن به عنوان تکالیف بانک‌ها در بند «الف» تبصره 16 قانون بودجه 1402 قید شده و بر اساس بودجه 1402، بانک مرکزی مکلف است از کانال سپرده‌های قرض‌الحسنه شبکه بانکی حداقل 200 همت را این بخش اختصاص دهد.

هدف از ارایه تسهیلات مورد اشاره حمایت از ازدواج به‌هنگام جوانان و فرزندآوری و تسهیل در تامین هزینه‌های شروع زندگی و تولد فرزند است.

بر همین اساس مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که شبکه بانکی از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه 149.6 همت تسهیلات ازدواج به 732 هزار متقاضی پرداخت کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 28 درصد رشد داشته است.

همچنین بر اساس آماری که مهدی صحابی اعلام کرده طی دوره مورد اشاره 683 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به مبلغ 42.4 همت به متقاضیان پرداخت شده که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته افزایش 39 درصدی داشته است.

photo_2024-02-21_13-20-23

تنفس بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی

خرداد ماه امسال بود که طی ابلاغیه‌ای به بانک‌ها دستور داده شد که پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را افزایش دهند تا صف متقاضیان در صف انتظار تا پایان شهریور ماه برچیده شود، در همین راستا بانک‌های کشور در تابستان امسال بیشترین افزایش پرداخت را از ابتدای امسال به ثبت رساندند و از صف متقاضیان در انتظار، حجم قابل توجهی کاسته شد.

این در حالی است که آمارهای جدید نشان می‌دهد با پایان شهریور میزان افزایش پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از سوی بانک‌ها نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد در تابستان امسال هر ماه به طور میانگین حدود 18 همت تسهیلات ازدواج و 4.5 همت تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده، این درحالی است که در پاییز امسال به طور میانگین 14 همت وام ازدواج و حدود 4 همت وام فرزندآوری پرداخت شده است. همچنین طی دو ماهه ابتدایی زمستان امسال به طور میانگین حدود 12 همت تسهیلات ازدواج و 3.9 همت تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است.

به نظر می‌رسد با پایان شهریور ماه، بانک‌های کشور سرعت افزایش پرداخت این نوع وام‌ها را کاهش داده‌اند و همچنین از اهمیت جزییات مربوط به تعداد متقاضیان در صف انتظار دریافت تسهیلات نیز کاسته شده و طی دو ماهه اخیر یعنی دی و بهمن ماه گزارش رسمی از وضعیت افراد در صف منتشر نشده است.

البته این در حالی است که مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده: با توجه به سهمیه تکلیفی در نظرگرفته شده بابت این تسهیلات که تا تاریخ 30‌‌‌‌بهمن ماه، مبلغ 135.7 هزار میلیارد تومان است، عملکرد شبکه بانکی در این خصوص بیش از 110 درصد است که نشان از همکاری خوب شبکه بانکی در اعطای تسهیلات مزبور در سال جاری دارد.