به گزارش اکوایران، در تیر ماه امسال رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور دادند تا پایان شهریور صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج باید به صفر برسد. این درحالیست که با گذشت چندین ماه، همچنان 183 هزار نفر در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج قرار دارند.

با توجه به داده‌های مربوط به بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها می‌توان دریافت که هم‌اکنون محدودیت‌های نقدینگی شدیدی در شبکه بانکی وجود دارد و با توجه به تعداد بالای متقاضیان در صف انتظار وام ازدواج، بنظر نمی‌رسد بتوان منابع مالی لازم را برای صفر کردن صف وام ازدواج تا پایان سال  فراهم آورد. 

آخرین آمار از متقاضیان در صف تسهیلات ازدواج

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای مردان زیر 25 و زنان زیر 23 سال تا سقف 220 میلیون و برای بقیه افراد تا سقف 180 میلیون اعطا می‌شود. 

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد تا پایان آذرماه سال جاری مجموعا بیش از 126 همت تسهیلات بابت ازدواج به 619 هزار نفر پرداخت شده است اما برخلاف دستور رئیس جمهور، همچنان با گذشت بیش از سه ماه از تاریخ تعیین شده، بیش از 280 هزار نفر در صف وام ازدواج قرار داشتند. 

این درحالیست که در هفته گذشته یکی از مقامات بانک مرکزی اعلام کرد که از ابتدای سال تا 7 اسفند سال جاری حدود 152 همت اعتبار در قالب وام قرض‌الحسنه ازدواج به 742 هزار متقاضی پرداخت شده است. با این وجود آمارها نشان می‌دهند همچنان 183 هزار نفر در صف متقاضیان وام ازدواج باقی مانده‌اند. 

برای صفر شدن صف وام ازدواج حداقل به 37 همت اعتبار نیاز داریم

اگر فرض کنیم از 8 تا 28 اسفند، هیچ متقاضی جدیدی به چشم‌انتظاران پرداخت وام ازدواج اضافه نشود و مبلغ پرداختی به هرکدام را به طور میانگین 200 میلیون تومان در نظر بگیریم، شبکه بانکی به حدودا 37 همت اعتبار برای پرداخت به 183 هزار متقاضی در صف احتیاج خواهد داشت. به عبارت دیگر روزانه باید بیش از هزار و 800 میلیارد تومان به متقاضیان در صف پرداخت شود. 

با توجه به اینکه آمارهای بازار باز در دو ماه اخیر حاکی از تزریق تقریبا چشمگیر بانک مرکزی در شبکه بانکی هستند و تقریبا هر هفته ارزش سفارش ارسالی بانک‌ها برای شرکت در بازار باز افزایش می‌یابد، همچنین در اعتبارگیری قاعده‌مند نیز بانک‌ها شدیدا دست به دامان بانک مرکزی شده‌اند، احتمالا بانک‌ها در حال حاضر نیز با تنگنا و محدودیت نقدینگی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین بنظر نمی‌رسد منابع کافی برای به صفر رساندن متقاضیان وام ازدواج در انتهای سال 1402 نیز وجود داشته باشد.