به گزارش اکوایران، علی‌رغم اینکه در هفته پایانی اسفند 1402 بیش از 40 همت بر حجم تزریق در بازار باز افزوده شده است، همچنان اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها در سطوح قابل توجهی انجام شده که در تاریخ مذکور بالغ بر 134 همت به ثبت رسیده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تزریق انجام شده در هر دو بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند در انتهای 1402 بالاترین قله تاریخی خود را به ثبت رسانده و در مجموع حدود 332 همت اعتبار از طریق این دو کانال در اقتصاد جریان یافته است. 

جریان 197 همت اعتبار از طریق بازار باز در آخرین هفته 1402

عملیات بازار باز یکی از ابزارهای بانک مرکزی جهت کنترل نرخ بهره بین بانکی به شمار می‌رود. در این نوع عملیات، بانک‌ها می‌توانند با ریپو کردن اوراق خود نزد بانک مرکزی یا به بیان ساده‌تر گرو گذاشتن اوراق بهادار نزد این نهاد پولی، به مدت مشخص (عموما یک هفته) اعتباری متناسب با ارزش اوراق گرو گذاشته شده دریافت کنند. 

در عوض بانک‌ها در زمان سررسید باید کل مبلغ استقراض شده را به همراه سود آن که تا پایان سال 1402 معادل 23 درصد بود، به بانک مرکزی پرداخت کنند. با توجه به اینکه نرخ سود 23 درصد یکی از پایین‌ترین نرخ بهره‌ها برای تامین مالی شبکی بانکی به شمار می‌رود، استقراض از این محل عموما با استقبال گسترده‌تری در مقایسه با سایر روش‌ها مانند اعتبارگیری قاعده‌مند یا استقراض از بانک مرکزی صورت می‌پذیرد. 

آمارهای منتشر شده حاکی از آن است در هفته منتهی به 28 اسفند 1402 مجموعا 197 همت ارزش سفارش‌های ارسال شده بانک‌ها به بانک مرکزی بابت شرکت در بازار باز بوده که تمامی آن توسط بانک مرکزی پاسخ داده شده است. این درحالیست که در هفته‌های پایانی سال علی‌رغم فشار تقاضای بانک‌ها در عملیات بازار باز، بانک مرکزی میزان تامین مالی را از حدود 145 همت بالاتر نبرده بود. 

علاوه بر این موضوع، مشاهده می‌شود مدت اجرای عملیات بازار باز در قرارداد اخیر به جای 7 روز، 21 روز تعیین شده که با توجه به تعطیلات نوروزی، موضوعی دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. 

1403011404

اعتبارگیری قاعده‌مند شبکه بانکی از 134 همت تجاوز کرد

اعتبارگیری قاعده‌مند از دیگر روش‌های ممکن برای تامین مالی شبکه بانکی است که در آن بانک‌ها با نرخ بهره تعیین شده که تا پایان 1402 معادل 24 درصد بوده، به استقراض از بانک مرکزی می‌پردازند. آمارها نشان می‌دهد در هفته‌های پایانی 1402 به طور کلی میزان اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها شدیدا افزایش یافته بود تا حدی که در برخی هفته‌ها از 100 همت نیز فراتر رفت. به همین منوال مشاهده می‌شود میزان اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها نیز در هفته منتهی به 28 اسفند بیش از 134 همت به ثبت رسیده که 15 بانک در این عملیات شرکت کرده‌اند. 

بنابراین مشاهده می‌شود علی‌رغم اینکه میزان تزریق اعتبار در بازار باز توسط بانک مرکزی بالغ بر 40 همت در آخرین هفته اسفند 1402 بیشتر شده، همچنان ارزش اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها به شکل قابل توجهی بالا بوده است. 

1403011403