به گزارش اکوایران، در هفته منتهی به 23 اسفند ماه نرخ بهره بین بانکی حدود 23.62 درصد به ثبت رسیده است. مشاهده می‌شود این نرخ در مقایسه با هفته‌های گذشته در سقف خود از ابتدای آذر ماه سال جاری قرار گرفته است. این درحالیست که این موضوع همزمان با تزریق بانک مرکزی در بازار باز در سطوح بالا و افزایش شدید اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها از بانک مرکزی به وقوع پیوسته است که می‌تواند نشان از شدت گرفتن نیاز به نقدینگی بانک‌ها باشد. 

نرخ بهره بین بانکی (بازار شبانه) در هفته منتهی به 23 اسفند

بازار بین بانکی سازوکاری است که در آن بانک‌های دارای مازاد منابع می‌توانند در ازای دریافت نرخ بهره توافقی، به مدت 24 تا 48 ساعت به بانک‌های دچار کسری نقدینگی، اعتبار قرض دهند. نرخ بهره توافق شده در این بازار یکی از مهم‌ترین متغیرها درون اقتصاد است که تغییر آن منجر به تغییر سایر نرخ بهره‌ها هم راستا با نرخ بهره بین بانکی می‌شود به همین ترتیب بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای مختلفی همچون اعتبارگیری قاعده‌مند و بازار باز، برای تحت کنترل قرار دادن نرخ بهره بین بانکی تلاش می‌نماید. 

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به 23 اسفند ماه سال جاری، نرخ بهره در بازار بین بانکی در رقم 23.62 درصد رقم خورده که بالاترین نرخ به ثبت رسیده از ابتدای آذر ماه امسال است. به‌طور کلی در بازار بین بانکی نیز قانون تقاضا برقرار است به این شکل که با افزایش مازاد تقاضا نسبت به میزان عرضه، قیمت محصول مورد تقاضا افزایش پیدا می‌کند. به همین ترتیب به نرخ بهره بین بانکی نیز می‌توان به چشم قیمت منابع بانکی نگریست. 

سقف 4 ماهه نرخ بهره علی‌رغم افزایش تزریق نقدینگی در بازارها

افزایش نرخ بهره بازار بین بانکی در حالی رخ داده که گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد علاوه بر اینکه میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در بازار باز در سطوح بالایی قرار دارد و هر هفته حدود 145 همت اعلام می‌شود، به صورت هفتگی میزان اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. آخرین آمار اعتبارگیری قاعده‌مند حاکی از استقراض بیش از 114 همت بانک‌ها از بانک مرکزی هستند. 

اعتبارگیری قاعده‌مند بانک مرکزی بستری فراهم کرده تا بانک‌ها بتوانند با نرخ بهره مشخصی که در حال حاضر 24 درصد است، به میزان نامحدود منابع استقراض کنند. با توجه به اینکه نرخ بهره در اعتبارگیری قاعده‌مند نسبت به بازار باز و بازار بین بانکی بالاتر است، عمدتا جزو آخرین دستاویزهای بانک‌ها به شمار می‌آید. 

بنابراین مشاهده می‌شود علاوه بر اینکه در بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند به بانک‌ها در هفته‌های اخیر التهاب وجود داشته است، در بازار بین بانکی نیز احتمالا در اثر افزایش مازاد تقاضا بر عرضه منابع بین بانکی، نرخ بهره این بازار در بالاترین نقطه خود از ابتدای آذر ماه سال جاری قرار گرفته است. 

1402122401