به گزارش اکوایران، رقابت بانک‌ها بر سر استقراض و جذب نقدینگی، نرخ بهره بین بانکی را افزایش داد.

نرخ بهره بین بانکی  که طی هفته گذشته (منتهی به 11 بهمن) در مسیر کاهشی قرار گرفته بود و تا سطح 23.46 درصد کاهش یافته بود در هفته اخیر تغییر جهت داد و افزایشی ظاهر شد.

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی، عملیات بازار باز و بازار شبانه را که از ابزارهای بازار بین بانکی است را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند که در آن بانک‌های دچار کسری منابع می‌توانند از بانک‌های دارای مازاد منابع، برای کوتاه مدت استقراض کنند و در زمان سررسید نسبت به تسویه آن اقدام کنند.

میزان نرخ سود در بازار بین بانکی بر اساس میزان عرضه و تقاضای نقدینگی از سوی بانک‌ها تعیین می‌شود، اگر در شبکه بانکی میزان منابع مازاد بیش از میزان کسری منابع باشد به طور کلی نرخ سود کاهش و در صورتی که منابع مازاد کم باشد و تقاضا برای آن زیاد باشد، نرخ سود افزایش می‌یابد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در هفته اخیر (چهل‌وششمین مرحله از سیاست پولی در هفته منتهی به 18 بهمن) 24 بانک کشور برای تامین بیش از 163 همت کسری منابع خود سفارش ارسال کردند که حدود 89 درصد آن مورد پذیرش قرار گرفت.

در این مرحله از اجرای بازار باز، تب نقدینگی و نیاز بانک‌ها به منابع مالی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته و بانک مرکزی به رسم هفته‌های گذشته بازهم قریب به 145 همت نقدینگی به بازار تزریق کرد.

در همین راستا نرخ سود بین بانکی در هفته اخیر (منتهی به 18 بهمن) به سطح 23.56 درصد رسیده که نسبت به هفته قبل معادل 0.1 واحد درصد افزایش داشته است.

photo_2024-02-10_12-54-16

نرخ سود بین بانکی طی دو ماه اخیر فراز و فرودهای زیادی داشته و روند ثابتی را در پیش نگرفته، همانطور که در هفته قبل کاهشی بوده اما در هفته اخیر (هفته منتهی به 18 بهمن) که میزان عرضه منابع از سوی بانک مرکزی در سطح نسبتا بالایی بود نرخ سود بین بانکی به طرز تامل‌برانگیزی تا سطح یک ماه گذشته خود افزایش یافته و به 23.56 درصد رسیده است.

در حالی که میزان عرضه نقدینگی به بازار باز طی هفته‌های اخیر به ویژه در بازار شبانه در سطح بالایی قرار داشته و به نظر می‌رسید مشکلی در طرف عرضه منابع وجود ندارد، انتظار می‌رفت روند کاهش نرخ سود بین بانکی همچنان ادامه دار باشد اما گزارش بانک مرکزی نشان می‌روند روند کاهشی متوقف شده و نرخ سود بین بانکی در مسیر افزایشی قرار گرفته که نشان از عطش بالای بانک‌ها برای جذب نقدینگی دارد.

نرخ بهره بین بانکی یکی از مهم‌ترین نرخ بهره‌های اقتصادی به شمار می‌رود که روند آن همواره مورد توجه اقتصاددان‌ها و کارشناس‌ها بوده است. نرخ سود بازار بین بانکی، نرخ بهره‌ای است که بانک‌ها برای قرض گرفتن پول از یکدیگر در بازار بین‌ بانکی پرداخت می‌کنند. این نرخ یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی است و بر میزان وام‌دهی بانک‌ها، رشد اقتصادی، و تورم تاثیر می‌گذارد.