به گزارش اکوایران، تزریق 127 همت پول به بازار بین بانکی بار دیگر  در هفته اخیر (هفته منتهی به 11 دی) تکرار شد.

بانک مرکزی با تزریق پول در بازار باز سعی می‌کند منابع مالی مورد نیاز برای تامین نقدینگی بانک‌ها را فراهم کند؛ به همین جهت بانک مرکزی نیز طی سال‌های اخیر از عملیات بازار باز در جهت کنترل نوسانات نرخ بهره استفاده می‌کند.

بانک‌های کشور در بازار باز می‌توانند در ازای گرو گذاشتن اوراق خود نزد بانک مرکزی، منابع نقدی استقراض کنند و در سررسید معین، کل بدهی را به همراه سود به بانک مرکزی پرداخت کنند.

تزریق 160 همت نقدینگی در بازار باز و شبانه

گزارش بانک مرکزی از عملکرد چهل‌ویکمین مرحله از عملیات بازار باز در هفته منتهی به 11 دی ماه امسال نشان می‌دهد این نهاد همانند هفته گذشته کل کسری نقدینگی بانک‌ها را تامین نکرده و 94.6 درصد آن را پوشش داده و کمتر از ارزش‌ سفارش‌های ارسال شده، اقدام به تزریق نقدینگی در بازار کرده است.

در هفته منتهی به 11 دی ماه امسال 134.98 همت سفارش از سوی بانک‌ها ارسال شده و بانک مرکزی با تزریق 127.8 همت پاسخگوی 96.4 تقاضای بانک‌ها در بازار باز بوده است.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، موضع عملیاتی این نهاد در این هفته نیز توافق بازخرید بوده است.

بانک مرکزی نرخ بهره بازار باز را برای سال جاری 23 درصد تعیین کرده است.

بانک‌هایی که در بازار باز این هفته از بانک مرکزی 127.8 همت استقراض کرده‌اند در تاریخ سررسید (7 روز بعد) باید 128.3 همت بازپرداخت کنند.

photo_2024-01-03_13-58-08

بانک مرکزی در این مرحله از بازار باز، کسری نقدینگی 20 بانک شرکت‌کننده در حراج را در قالب توافق بازخرید تامین کرده است؛ در همین راستا هفت بانک نیز در بازار شبانه و در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند معادل 22.5 همت از بانک مرکزی استقراض کرده که در مقایسه با هفته گذشته بیش از 6 برابر افزایش داشته است.

شیوه دیگر استقراض بانک‌ها در هر هفته بازار شبانه است. در این بازار تاریخ سررسید معاملات کوتاه مدت‌تراست. نرخ سود داد و ستد در این بازار را بانک مرکزی تعیین می کند که در بازه 17 تا 24 درصد قرار دارد.

تفاوت اعتبارگیری قاعده‌مند و تامین مالی از بازار باز این است که در اعتبارگیری قاعده‌مند نرخ بهره 24 درصد و سررسید بین 1 تا 2 روز است و در مقابل نرخ بهره بازار باز 23 درصد و سررسید 7 روزه است. 

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (24 درصد) استفاده کنند.

به طوری کلی بانک مرکزی از ابتدای سال جاری میزان تزریق نقدینگی در بازار باز را نسبت به سال گذشته افزایش داده تا از فشار تقاضای بانک‌ها برای رفع کسری نقدینگی در بازارا بین بانکی کاسته شود.

photo_2024-01-03_13-58-04