به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی در بانک ها تزریق خود را به بالاترین سطح خود رسانده است. سه سال پیش بانک مرکزی به منظور بهبود وضعیت بده بستان بانک ها و جلوگیری از کسری در این نهادها بازار باز را راه اندازی کرد.

آمارهایی که اخیرا در هفته دوم اردیبهشت ماه بانک مرکزی منتشر کرده نشان میدهد تزریق این نهاد در بانک ها به سطحی بی سابقه رسیده است. مجموع تزریق پول در دو بازار مهم بین بانکی در هفته های اخیر سطحی را تجربه می کند که تاپیش از این بی سابقه بوده است.

بازار باز

رکوردزنی در بازار باز هفته دوم اردیبهشت 

در دومین هفته اردیبهشت ماه امسال، بانک مرکزی 120 همت پول در بانک ها تزریق کرد. معاملات بانک ها و بانک مرکزی در این بازار با وثیقه اوراق صورت می گیرد. این بده بستان تاریخ سررسید یک هفته ای و نرخ سودی دارد که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود. این نرخ در هفته دوم اردیبهشت ماه برابر با 23 درصد به ثبت رسیده و در بالاترین سطح تاریخی خود قرار گرفته است.

نرخی که به نوعی نمایان گر مسیر نرخ بهره در هر هفته است. بررسی های آماری تزریق پول در بازار باز نشان می دهد باوجود آن که در هفته های قبل، تزریق پول در مرز 80 همت بوده اما این رقم در پایان فروردین ماه دوباره صعودی شده و اکنون به سومین رکورد خود در تاریخ برگزاری بازار باز رسیده است. 

این رقم به عقیده برخی کارشناسان از مهم ترین متغیرهای پولی به شمار می رود. زمانی که مانده پول در حساب بانک ها بالا می رود پایه پولی حیجم تر شده و تبعات تورمی در بر دارد. این در حالی است که بانک مرکزی سعی داشت تا با مدیریت نرخ بهره و افزایش آن در بازار از تقاضای پول بانک ها جلوگیری کند. سیاستی که نه در بازار باز هنوز جواب داده و نه در بازار بین بانکی.

تزریق بالای پول در بازار بین بانکی

در بازار شبانه بانک ها می توانند نیازهای نقدینگی خود را  به صورت کوتاه مدت برطرف کنند. استقراض بانک های داری کسری در این معاملات در دامنه نرخ سود 17 تا 24 درصد قرار دارد. بانک مرکزی که با بیشینه نرخ در بانک ها تزریق پول می کند در این هفته 70 هزار و 440 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرده که سطح بالایی در این بده بتسان به شمار می رود. 

افزایش تزریق پول بانک مرکزی در این بازار به همراه رشد پول پاشی بانک مرکزی در بازار باز نشانه ای مهم از ناکافی بودن افزایش نرخ سود بین بانکی در بازار به شمار می رود. 

بازار باز