به گزارش اکوایران، نرخ های سود، هزینه بازار های مالی محسوب می شوند. شمار بازار هایی که رصد می شوند در ابتدای هر سال، دو عدد است. این در حالی است که بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در نه ماه پایانی سال برگزار شده و شاخصی دیگر در مقایسه نرخ های سود تعریف می کند. 

در این بازار دولت اوراق بدهی دولتی خود را به مشتریان می فروشد. مشتریان دولت در این بازار عمدتا بورسی ها و بانک ها هستند. این دو خریدار اوراق به نوعی در درآمدزایی دولت از مسیر غیر تورمی مشارکت می کنند. در ادامه بانک ها با وثیقه این دارایی مهم در بازار باز می توانند از بانک مرکزی استقراض پول کنند. قرض دهی بانک ها در بازارباز با تاریخ سررسید میان مدت است. هر چه بانک ها نیاز نقدینگی بیشتری داشته باشند اوراق بیشتری را به بانک مرکزی عرضه می کنند. این نهاد نیز متناسب با سیاست های خود از بانک ها اوراق می خرد که البته این خرید با نرخ سود معلوم و تاریخ سررسید مشخص انجام می شود.

بررسی ها نشان می دهد نرخ پذیرش اوراق بدهی از سوی بانک مرکزی در این هفته کم بوده اما سطح تزریق پول در مراتب بالایی رقم خورده که نشان از تقاضای بالای پول در نهادهای مالی داشته است.

نرخ سود

مسیر ثابت نرخ سود در بازار باز

طبق داده های بانک مرکزی در هفته اول اردیبهشت ماه، حجم تقاضای نقدینگی بانک ها برابر با 156 همت بوده است. این در حالی است که تنها 64 درصد آن از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده است. چیزی در حدود 100 همت. با این وجود نرخ سود تزریق پول در بازار باز همچنان ثابت مانده و در سال جاری نوسانی را ثبت نکرده است.

در کنار بازا باز بانک ها می توانند نیازهای فوری را در بازار شبانه و بازار باز بین بانکی برطرف کنند. نرخ بهره بین بانکی در این معاملات به صورت روزانه کشف شده که میانگین آن به عنوان نرخ بهره در هر هفته اعلام می شود.

نرخ بهره بین بانکی رکورد زد

در هفته اخیر، تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه برابر با 62 همت بوده است. این رقم باوجود افت مقطعی نسبت به هفته گذشته اما همچنان سطح بالایی به شمار می رود. 

بررسی نرخ بهره بین بانکی ثبت شده در این بازار نشان می دهد این شاخص در هفته اخیر برابربا 23.62 درصد بوده و تنها 0.38 واحد درصد با سقف جدید فاصله داشته است. شاخص ثبت شده نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته بیشترین سطح را در بازه هفت ساله داشته است. این اتفاق را می توان در نتیجه کسری شدید منابع در بانک ها دانست.