به گزارش اکو ایران، تزریق بانک مرکزی در بانک ها همچنان صعودی است. در نیمه زمستان سال قبل، بانک مرکزی به منظور بهبود نقدینگی در نهادهای مالی تصمیم گرفت تا وضعیت نرخ سود استقراض بانک ها در این بازار را مدیریت کند. زمانی که که نرخ سود افزایش پیدا می کند طبعا قیمت پول بالا رفته و در نهایت بانک ها با هزینه بیشتری برای استقراض مواجه خواهند بود. این اقدام یک نتیجه اش افزایش نرخ سود در بازار باز بود. 

بازار باز سه سال است که سعی دارد تا در بازه میان مدت کسری نقدینگی میان مدت بانک ها را بر طرف کند. بانک مرکزی با وثیقه اوراق از بانک ها به بسط نقدینگی در این بازار پرداخته و در سررسید معلوم شده (غالبا هفت روزه) در هفته بعد نیز این پول را دوباره از بانک ها جمع آوری می کند. این سطح از تزریق پول در بازار باز در کنار بازار شبانه از مهمترین شاخص های بسط هفتگی پول در بانک ها در هر هفته به شمار می آید. بررسی ها نشان می دهد در حالی که بانک مرکزی سعی داشت تا میزان تزریق پول در بانک ها را با ابزار نرخ سود کنترل کند اما داده های آماری نشان می دهد این هدف دور از تحقق بوده است.

رشد تزریق پول در بازار باز

در دو هفته گذشته میزان تزریق پول در بازار باز برابر با 100 همت به ثبت رسیده است. این در حالی است که این شاخص در چهار هفته ماقبل خود در سطح ثابت 80 همت به ثبت رسیده بود. به عبارت دیگر میزان تزریق هفتگی نقدینگی در حساب بانک های نیازمند در عملیات این بازار در هر هفته 20 همت بیشتر شده است.

زمانی که بانک مرکزی دامنه نرخ بهره و در ادامه هدفگذاری خود از این شاخص را در میانه زمستان سال قبل رشد داد، هدفش کنترل نقدینگی بسط داده شده در این بازار بود. چرا که این استقراض بانک ها یکی از عوامل مهم رشد پایه پولی در هر مقطع به حساب آمده و در ادامه رشد تورم را به همراه دارد.

در همین خصوص کوریدور نرخ سود بین بانکی در پایان سال گذشته رشد پیدا کرده و از مرز 14 تا 22 درصد به 17 تا 24 درصد رسید. کوریدورجدید، موجب افزایش نرخ سود در بازار باز شده و در ادامه سطح تزریق پول در بازار باز را تفلیل داد. این اتفاق اما در بازار کناری همراه با رشد بی سابقه در رقم بسط پول در بازار شبانه شد.

بازار باز

سطح تزریق پول در بازار شبانه رکورد شکست

در هفته پایانی فروردین ماه پولی که بانک مرکزی در بازار باز تزریق کرده در کانال 92 همت به ثبت رسید. مجموع تزریق پول در آن مقطع برابر با 192 همت رقم خورده که رقمی بی سابقه در این بازار ها به شمار می آید. 

باوجود آن که تزریق پول در بازار شبانه هفته بعد آن یعنی هفته منتهی به 6 اردیبهشت ماه ، 60 هزار و 890 میلیارد تومان رقم خورده بود اما بازهم مجموع پول های تزریق شده در بازار باز و بازار شبانه در کانال 160 همت ثبت شده که همچنان سطح بالایی است.

در مجموع داده های دو بازار مهم بین بانکی در هر هفته نشان از وضعیت بی سابقه پول پاشی بانک مرکزی در بانکها داشته است. این رویداد به معنی آن است که در دو هفته اخیر، سطح کسری نقدینگی در بانک ها همچنان بالا بوده و نرخ سود بین بانکی نتوانسته مرحمی برای عطش بانک ها به پول باشد.

بازار باز