به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در آخرین ماه سال گذشته یعنی اسفند، خطوط اعتباری خود را بر روی بانک‌ها بست و بعد از بهمن ماه خط اعتباری دیگری پرداخت نکرد.

خطوط اعتباری بانک مرکزی که به نوعی استقراض محسوب می‌شود به طور کلی به علت اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، رفع ناترازی و کسری نقدینگی و همچنین اجرای برخی سیاست‌های حمایتی دولت پرداخت می‌شود که قانون بودجه سال گذشته بانک مرکزی را موظف به انتشار جزییات این خطوط برای عموم کرد.

بر اساس این گزارش در سال 1402 بیش از 178 همت خط اعتباری از سوی بانک مرکزی به 8 بانک (به تفکیک 6 بانک دولتی و دو بانک غیردولتی) پرداخت شد که این بانک‌ها شامل بانک کشاورزی، سپه، تجارت، صادرات، رفاه کارگران، ملی، صنعت و معدن و مسکن بوده است.

photo_2024-04-03_13-35-19

توقف 6 ماهه مجوز استقراض از بانک مرکزی

بانک مرکزی از سومین ماه سال گذشته پرداخت خطوط اعتباری به بانک‌ها را از سر گرفت و 8 بانک مورد اشاره توانستند به میزان 178 هزار و 273 میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی در سال گذشته طی 6 ماه‌ فروردین، اردیبهشت، مرداد، آذر، دی و اسفند ماه هیچ خط اعتباری به بانک‌ها پرداخت نکرده است.

اوج پرداخت خطوط اعتباری بانک مرکزی در سال گذشته در تیر ماه رخ داده و طی این ماه بیشترین میزان پرداخت که معادل 103 همت بود به بانک‌ها تعلق گرفت.

photo_2024-04-03_13-35-23

ضامن اصلی استقراض از بانک مرکزی کیست؟

اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در بودجه سال 1402 در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی بدون دریافت وثیقه بر اساس قانون بودجه ممنوع شد.

بر اساس این گزارش 13 خط اعتباری به ارزش 178 هزار و 273 میلیارد تومان در راستای اهدافی از جمله «اجرای سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی»، «ادامه اجرای طرح ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه»، «ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی» و رفع ناترازی و کسری نقدینگی در سال گذشته به بانک‎‌ها پرداخت شد.

دو بانک دولتی کشاورزی با سهم تقریبا 41 درصدی (بیش از 73 همت) و سپه با سهم تقریبا 40 درصدی بخش قابل توجهی از خطوط اعتباری پرداخت شده در سال گذشته را به خود اختصاص دادند.

همچنین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، سازمان برنامه و بودجه بابت 10 خط اعتباری از 13 خط اعتباری پرداخت شده توسط بانک مرکزی در در سال 1402، تضمین نامه ارایه کرده و تعهد بازپرداخت خط اعتباری‌ها را به عهده گرفته، که بر اساس آن می‌توان گفت سازمان برنامه و بودجه بزرگترین و اصلی‌ترین ضامن خطوط اعتباری بانک مرکزی در سال گذشته بوده است.

photo_2024-04-03_13-35-27