به گزارش اکوایران، پنجمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ هشتم خرداد ماه 1403 برگزار شد و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، از حدود 32 هزار میلیارد تومان اوراق عرضه شده، حدود 2 هزار میلیارد تومان توسط بازار سرمایه و بازار پول جذب شده است. از بین این دو مشتری اصلی، نقش‌آفرینی بازار سرمایه پررنگ‌تر بوده چرا که نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان از این اوراق را بورسی‌ها جذب کرده‌اند. در مقابل، تنها یک بانک متقاضی خرید اوراق بوده و ارزش خرید آن 47 میلیارد تومان بوده است.

چهار اوراق عرضه شده در حراج چهارم دولت

در حراج یکم خرداد ماه، دولت چهار نوع اوراق اسلامی منتشر کرده است. اولین اوراق، اراد 157 است که به میزان 3 هزار و 915 میلیارد تومان و با نرخ سود 28 درصد عرضه شده است. این نرخ، کمترین نرخ سود را در مقایسه با سه اوراق دیگر دارد.

دومین اوراق، اراد 158 است که حجم عرضه آن 9 هزار و 930 میلیارد تومان و نرخ سود آن 28.5 درصد بوده است. اوراق سوم و چهارم نیز به ترتیب اراد 159 و اراد 160 بوده که هر کدام به ترتیب 8 هزار و 900 میلیارد تومان و 9 هزار و 600 میلیارد تومان عرضه شده‌اند. نرخ سود اراد 159 برابر با 28.7 درصد و نرخ سود اراد 160 برابر با 28.9 درصد بوده است. به این ترتیب، کمترین و بیش‌ترین نرخ سود به ترتیب به اراد 157 و اراد 160 تعلق دارد.

نکته جالب این است که سود اوراق عرضه شده جدید دولت دوباره بار از 28 درصد فراتر رفته است. البته شایان ذکر است که افزایش نرخ سود عمدتا تحت تاثیر مدت قرارداد تعیین می‌شود و هرچقدر نرخ سود بالاتر باشد به معنای سررسید بلندمدت‌تر اوراق است.‌

بنابراین، در مجموع 32 هزار و 419 میلیارد تومان اوراق دولتی عرضه شده است. دو مشتری اصلی خرید این اوراق، بانک‌ و بازار سرمایه است. از میان بانک‌ها و موسسات مالی، تنها یک بانک خریدار اوراق بوده و برای خرید خود این بار اراد 159 را انتخاب کرده است. حجم خرید این بانک فقط 47 میلیارد تومان بوده است. نرخ سود اراد 159 برابر با 28.7 درصد بوده و نشان می‌دهد که بازار پول در حراج جدید، برخلاف حراج قبل، به سمت نرخ سودهای بالا متمایل شده است.

بازار سرمایه اما اقدام به خریداری یک هزار و 968 میلیارد تومان از اراد 187 کرده که نرخ سود آن کمتر از بقیه و برابر با 28 درصد بوده است. این در حالی است که خریداران سمت بازار سرمایه در حراج قبل بالاترین نرخ سود را انتخاب کرده بودند. برخی از تحلیل‌گران عقیده دارند که مشارکت کم بانک‌ها در خرید اوراق می‌تواند نشان‌دهنده توان مالی پایین آن‌ها باشد. همچنین، مشارکت بورسی‌ها در خرید اوراق با سود پایین‌تر نیز می‌تواند حاکی از چشم‌انداز مطلوب آن‌ها نسبت به آینده باشد.

030310

درآمد 2 همتی دولت از فروش اوراق

با احتساب مشارکت 47 میلیارد تومانی یک بانک و مشارکت یک هزار و 968 میلیارد تومانی بازار سرمایه، در مجموع 2 هزار و 15 میلیارد تومان از اوراق عرضه شده توسط دولت در حراج پنجم به فروش رسیده است. این در حالی است که همانطور که به آن اشاره شد، حجم اوراق عرضه شده به 32.4 همت می‌رسد. بنابراین حدود 6 درصد از اوراق عرضه شده دولتی توسط بازار پول و سرمایه جذب شده است.