به گزارش اکوایران وال‌استریت هفته منتهی به روز جمعه 23 سپتامبر را قرمزپوش به پایان رساند و شاخص‌های اصلی این بازار بازده منفی را در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه به ثبت رساندند. ظرف یک هفته منتهی به روز جمعه 23 سپتامبر شاخص نزدک افت 4.6 درصدی، شاخص S&P500 کاهشی 4.65 درصدی و شاخص داوجونز افتی 4 درصدی داشتند.

تصمیم فدرال رزرو برای افزایش مجدد 75 واحدی نرخ بهره در روز چهارشنبه 21 سپتامبر باعث شد تا نرخ شاخص دلار آمریکا مجدد وارد مسیر صعود ارزش شده و تا روز جمعه 23 سپتامبر به 113.19 واحد که بیشترین میزان ارزش ثبت شده برای آن پس از سال 2002 است برسد؛ این موضوع باعث خروج سرمایه‌گذاران از بازارهای مالی آمریکا شده و زمینه قرمزپوشی وال‌استریت را ظرف 2 روز پایانی هفته مهیا کرد.

در حالی که داده‌های تورمی آمریکا از کاهش رشد سالانه تورم در ماه اوت نسبت به رشد سالانه تورم در ماه ژوئیه خبر می‌داد، اما فدرال رزرو همچنان بر افزایش نرخ بهره تا مهار تورم 2 درصدی تاکید دارد. تصمیمات فدرال رزرو نشان داد که مسیر کنترل تورم در ایالات متحده آمریکا طولانی بوده و این موضوع با ایجاد نگرانی میان سرمایه‌گذاران زمینه نوسان بیشتر در معاملات سهام و اوراق قرضه در بازار آمریکا را فراهم و روند نزولی بازارها را شدت دوچندانی بخشید.

بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در روز 21 سپتامبر برآورد جدید خود از رشد اقتصادی این کشور برای سال جاری میلادی را 0.2 درصد و برای سال 2023 برابر1.2 درصد اعلام کرد. اگرچه این ارقام برای رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری به مراتب پایین بود، اما نسبت به برآورد برخی موسسات مالی، خوشبینانه بود. به هر ترتیب کاهش رشد اقتصادی آمریکا به‌عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی باعث شد تا بر ریسک‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی افزوده شود و این موضوع نیز از عقب‌نشینی شاخص‌های بورسی در آمریکا حمایت کرد.

این هفته سهام شرکت‌های فناوری همچون آمازون، تسلا و Nvidia کاهشی یک تا 5.3 درصدی داشت. این در حالی بود که بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا به بیشترین میزان ظرف 11 سال اخیر رسید.

بخش فناوری شاخص S&P 500 از ابتدای امسال تا 23 سپتامبر افتی 28 درصدی داشته است، این در حالی است که بنچ‌مارک این شاخص در این بازه زمانی افتی 21.2 درصدی را به ثبت رسانده است. به این ترتیب می‌توان گفت که افت ارزش شرکت‌های فناور به مراتب بالاتر از سایر دارایی‌ها بوده است.

مایک مولانی، مدیر بازارهای جهانی در بوستون گفت: اگر تورم همچنان بالا باقی بماند و جروم پاول همانگونه که می‌گوید، همچنان با تفنگی پر در مقابل کنترل تورم بایستد، وارد دوران رکود می‌شویم و باید منتظر کاهش چشم‌گیر درآمد در آمریکا باشیم.