به گزارش اکوایران، امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در پایان معاملات شاخص نسبت به روز چهارشنبه 15 هزار و 684 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 330 هزار و 878 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز افت کرد و در پایان معاملات امروز 6 هزار و 360 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 386 هزار و 137 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 201 واحد تنزل کرد و به رقم 18 هزار و 160 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 69 نماد رشد قیمت داشتند و 594 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 10 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 90 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 579 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 67 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «شبندر» و «فملی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «فارس»، «دانا» و «آسیاتک» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شراز» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «خدیزل» و «غصینو» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

عرضه و تقاضای بازار سهام

در معاملات شنبه 27 نماد صف خرید داشتند و 174 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 51 درصدی به 66 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 57 درصد افزایش یافت و 287 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 31 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 79 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد دانا (شرکت بورس بیمه دانا) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از دانا، نمادهای گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و ولشرق (شرکت لیزینگ ایران و شرق) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خساپا تعلق داشت که ارزش آن 16 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای فمراد، حفارس، فاذر و انرژی3 بیشترین صف فروش داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 670 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 613 میلیارد تومان بود که 53 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 541 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 68 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و دانا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 427 میلیون و 154 هزار و 419 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خودرو و دانا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس