به گزارش اکوایران، معاملات امروز بازار سهام با رشد تقاضا همراه بود و در پایان معاملات شاخص 11 هزار و 555 واحد بالا‌تر از روز قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 404 هزار و 641 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 4 هزار و 896 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 402 هزار و 855 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 124 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 470 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 463 نماد رشد قیمت داشتند و 192 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 71 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 29 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود پول حقیقی به بورس

در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از 8 روز متوالی مثبت شد و 86 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

 بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 51 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «خودرو» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «مبین»، «غکورش» و «کچاد» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «صبا» و «فرابورس» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «کلر» و «تپسی» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و خساپا و کالا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

عرضه و تقاضا در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه 79نماد صف خرید داشتند و 33نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افزایش 112 درصدی به 212 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 26 درصد اکاهش یافت و 242 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 183 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) با صف‌ خرید 71 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از خودرو، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

ریزش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 16 هزار و 543 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 297 میلیارد تومان بود که 68 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 1.5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 535 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 177 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و ومعادن در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خساپا با تعداد 704 میلیون و 131 هزار و 656 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد وساخت و دی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس