به گزارش اکوایران؛ در میان صنایع بورس تهران، صنعت ماشین آلات و تجهیزات را می توان ترکیب کوچکی از صنعت خودرو و فلزات اساسی دانست. شرکت های این صنعت مشغول به تولیدات ماشین آلات سنگین و تجهیزاتی هستند که در صنایع کاربرد حیاتی دارد. در شرایطی که تحریم ها اجازه واردات این محصولات را به کشور نمی دهند، فعالیت شرکت های این صنعت برای تولیدات صنایع کشور نقشی اساسی دارد. با این حال مدیریت های اشتباه و عدم وجود نرخ فروش اصولی باعث زیان دهی در بین شرکت های این صنعت شده. بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات راهسازی و معدنی در خاورمیانه شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو می باشد. هدف تاسیس این شرکت تولید و مونتاژ محصولاتی مانند لودر، بلدوزر، غلتک، گریدر و بیل بود و برای انتقال دانش فنی از خارج کشور و بهبود آن ها، همکاری خود را در حوزه های محصولات، فروش و خدمات بعد از فروش با شرکای تجاری مانند ولوو، لیبهر، دایناپک، کوماتسو و نیوهلند آغاز نمود. امروزه هپکو بیشترین سهم از ماشین آلات را در بازارهای داخلی دارد. خط تولید هپکو به تجهیزات پیشرفته مجهز می باشد این تجهیزات شامل ماشین آلات فرزکاری، ابزارآلات برشکاری، جوشکاری و دستگاه cnc میباشد. این ظرفیت به هپکو این اجازه را می دهد تا 2 هزار و 500 واحد ماشین آلات مختلف تولید نماید و ۲0 هزار تن از سازه های فولادی در سال بسازد. همچنین هپکو سهم مناسبی در تولید تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت و گاز بدست آورده است.

عملکرد مالی شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو

تپکو در سال قبل توانسته بود 240 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته باشد. این درآمد در مقایسه صنعت و توان این شرکت نشان دهنده توقف تولید و یا تولید در کمتر از 20 درصد ظرفیت عملی این مجموعه دارد. شرایط تپکو در سال 99 وخیم تر از سال مالی گذشته بوده است. این شرکت در سال 99 تنها 73 میلیارد تومان درآمد به دست آورد. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی سال 1400 193 میلیارد تومان بود که 47 میلیارد تومان برای این مجموعه سود ناخالص به همراه آورد.

عملکرد مالی سالانه تپکو09.07

در سال 1400 هزینه های عملیاتی تپکو از سود ناخالص این مجموعه بیشتر بود و با پرداخت 68 میلیارد تومان بابت هزینه های عملیاتی و 143 میلیارد تومان بابت برآیند سایر درآمد ها و هزینه های عملیاتی، زیان عملیاتی 158 میلیارد تومانی برای تپکو به ثبت رسید. در سال 99 نیز تپکو 111 میلیارد تومان زیان عملیاتی داشت. با این حال تنها تغییر قابل توجه در روند صورت های مالی سال قبل به نسبت سال 99 کاهش هزینه های مالی از 149 میلیارد تومان به 8 میلیارد تومان است. در نهایت برای سال قبل زیان خالص 169 میلیارد تومانی تپکو به ثبت رسید که 30 درصد کمتر از زیان خالص 241 میلیارد تومانی سال 99 است.

عملکرد شش ماهه سال جاری تپکو نشان می دهد که این شرکت از شرایط بحرانی خود اندکی فاصله گرفته است. تپکو در شش ماهه امسال 503 میلیارد تومان فروش کرده درحالی که شش ماهه سال قبل تنها 9 میلیارد تومان فروش داشته است. با این حال هنوز حاشیه سود ناخالص این شرکت پایین است و با وجود فروش 503 میلیارد تومانی، 43 میلیارد تومان سود ناخالص پس از کسر 460 میلیارد تومان بهای تمام شده درآمد ها باقی ماند. هزینه های عملیاتی 12 میلیارد تومانی نیم سال ابتدایی 1400 در شش ماهه امسال با افزایش دو نیم برابری 32 میلیارد تومان شد.

عملکرد مالی شش ماهه تپکو09.07

سود عملیاتی شش ماهه امسال 11 میلیارد تومان به ثبت رسید در حالی که شش ماهه ابتدایی سال قبل زیان عملیاتی 13 میلیارد تومانی به ثبت رسیده بود. هزینه های مالی تپکو که در سال قبل کاهش یافته بود، به وسیله بازگشت به روند تولیدات معمول این مجموعه افزایش یافت و به 13 میلیارد تومان رسید. با این حال سایر درآمد های غیر عملیاتی تپکو که از یک میلیارد تومان شش ماهه سال 99 به 18 میلیارد تومان رسید، اجازه نداد این شش ماهه هم تپکو زیان خالص داشته باشد و عملکرد نیمه امسال این مجموعه با 16 میلیارد تومان سود خالص به پایان رسید.