به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس صعودی شد. در نیمه اول معاملات شاخص‌ها روند صعودی داشتند و شاخص کل بیش از 5 هزار واحد بالا رفت اما در 90 دقیقه پایانی عرضه در بازار رشد کرد و شاخص‌ها نزول کردند. 

 در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 500 هزار و 917 واحد ایستاد که نسبت به روز یکشنبه 675 واحد رشد داشته است.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 656 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 443 هزار و 305 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 52 واحد صعود کرد و به رقم 19 هزار و 75 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 284 نماد رشد قیمت داشتند و 382 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 43 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 57 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 153 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 54 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارس، وسدید، فارس، قهکمت و ولبهمن بیشترین خروج پول را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز مانند روزهای کاری گذشته نماد «فارس» بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص داشت و پس از آن، نمادهای «پارس» و «شستا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «خودرو»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «هرمز»، «وسپهر» و «بپاس» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «خدیزل»، «شاوان» و «شراز» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، گدنا فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

 عرضه و تقاضای معاملات دوشنبه

در معاملات دوشنبه 95 نماد صف خرید داشتند و 32 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 35 درصدی به 219 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 29 درصد افزایش یافت و 287 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 145 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)  با صف‌ خرید 25 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از کپشیر، نمادهای پارس (شرکت پتروشیمی پارس) و خفنر (شرکت فنرسازی خاور) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات گدنا بیشترین صف فروش بازار را داشت و پس از گدنا، نمادهای وملی، انرژی2، غدشت و شسینا بیشترین صف فروش را داشتند. 

 جدول معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 214 هزار و 21 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 204 هزار و 595 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 13 صدم درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 76 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 224 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فارس و گدنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 212 میلیون و 311 هزار و 692 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت. دو نماد خساپا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس