به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه بیست و نهم آذر ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل 8 هزار و 813 واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و 492 هزار و 95 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با کاهش 906 واحدی در سطح 442 هزار و 398 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 11 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 63 واحد قرار گرفت.  

خروج پول از بورس

در مجموع معاملات سه‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 98 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 28 میلیارد تومان بود. پس از فارس، نمادهای آریان (شرکت پارس آریان) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر نمادهای غنوش، زفکا، فرابورس، آسیاتک و آبین بیشترین ورود پول را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران بازار

امروز نماد «فولاد» بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشت و پس از آن، نمادهای «شستا» و «فملی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «پترول»، «دانا» و «ورنا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای «شگویا»، «شراز» و «فغدیر» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «غصینو» و «پارتا» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، گدنا و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

ارزش معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 12 هزار و 909 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 486 میلیارد تومان بود که 35 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 5 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات سه‌شنبه 95 نماد صف خرید داشتند و 19 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 63 درصدی به 356 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 18 درصد کاهش یافت و 236 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 170 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد پترول (شرکت گسترش سرمایه گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس)  با صف‌ خرید 27 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از پترول، نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) و خفنر (شرکت فنرسازی خاور) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات درازک بیشترین صف فروش بازار را داشت و پس از درازک، نمادهای قشکر، انرژی2، چکارن و سفار بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس