به گزارش اکوایران، امروز دوشنبه دوازدهم دی ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با افزایش 28 هزار و 909 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 593 هزار و 275 واحد بالا آمد.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد 8 هزار و 765 واحدی در رقم 473 هزار و 136 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 321 واحدی در سطح 20 هزار و 346 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 561 نماد رشد قیمت داشتند و 98 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 85 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 15 درصد بازار افت قیمت داشتند.   

ورود پول حقیقی به بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 550 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خودرو اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 75 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، بزرگان گروه خودرویی‌، با خساپا و خگستر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. حکشتی و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بودند. 

در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شستا، خاور و ونوین تعلق داشت. 

بورس

نمادهای پیشران بازار

امروز بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار، سه نماد فملی، فولاد و فارس بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای وامید، وپخش و شفا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند.  

در فرابورس نیز نمادهای بپاس، آریا و فجهان بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای کگهر، پخش و وسپهر بیشترین تأثیر منفی را در افت شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خگستر بیشترین تراکنش را داشت و شستا و شتران در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای ولبهمن، گدنا و دی پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار  

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 217 هزار و 706 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 207 هزار و 428 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 6 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 7 هزار و 679 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات دوشنبه، 187 نماد صف خرید داشتند و 11 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 170 درصدی به 901 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 4 درصد کاهش یافت و 218 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) با صف‌ خرید 126 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و فاذر (شرکت صنایع آذر آب) بیشترین صف خرید را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس