به گزارش اکوایران، صنایع بورس تهران در سال جاری روندهای متفاوتی را طی کردند. برخی از این صنایع به واسطه مشکلات درون صنعتی یا درون گروهی با افت ارزش بنیادی و کاهش تقاضای سهام مواجه بودند. برخی دیگر نیز به دلیل افزایش حاشیه سود ناخالص که نشأت گرفته از رشد بالای نرخ فروش محصولات است؛ توانسته‌اند به ارزش بنیادی خود بیافزایند و با رشد قیمت سهام، بازدهی تراز شاخص خود را افزایش دهند. دو صنعت محصولات دارویی و سیمان را می‌توان از بهترین نمونه‌های دسته دوم دانست.

صنعت سیمان در حال حاضر به واسطه بازار فروش قدرتمند خود حمایت می‌شود. شرکت‌های فعال در این صنعت به خوبی از نرخ های فروش بورس کالا استفاده می‌کنند؛ همچنین نرخ‌های صادراتی کلینکر نیز باعث شده تا بازار‌های جهانی نیز فروش سیمانی‌ها را افزایش دهند. رویه فروش مناسب، سود خالص بالایی را برای سیمانی‌ها به همراه داشت و این شرکت‌ها توانستند در شش ماهه امسال افزایش قابل توجه‌ای را به نسبت سود خالص شش ماهه ابتدایی سال قبل به ثبت برسانند. رشد ارزش بنیادی باعث شد تا سهم‌های سیمانی افزایش قیمت مناسبی را تجربه کنند و در نهایت شاخص صنعت سیمان، آهک و گچ در 9 ماهه ابتدایی امسال 42.5 درصد افزایش تراز داشته باشد.

با تمام این تفاسیر چشم انداز صنعت سیمان با قطعی گاز صنایع تار شده است. وزارت صمت در روز‌های ابتدایی قطعی گاز صنایع اعلام کرد که فعالیت سیمانی‌ها به واسطه قطعی گاز متوقف نخواهد شد و سوخت مازوت به عنوان جایگزین گاز طبیعی برای سیمانی‌ها سازمان‌دهی شده است. با این وجود مشکلات استفاده از مازوت آن قدر زیاد بود که حتی موجب شد برخی از کارخانه‌های تولید سیمان با توقف خط تولید مواجه شوند. 

در لینک‌های زیر می‌توانید تحلیل بنیادی اکوایران را از 5 شرکت فعال در صنعت سیمان بورس تهران مشاهده کنید.

تحلیل بنیادی سهام سشمال / افزایش 61 درصدی فروش سیمان شمال

تحلیل بنیادی سهام ساربیل/ رشد 110 درصدی سود خالص در شش ماه

تحلیل بنیادی سهام سآبیک / افزایش سودآوری تازه وارد بورس تهران

تحلیل بنیادی سهام ساوه / سود خالص تابستان سیمان ساوه 2.5 برابر شد

تحلیل بنیادی سهام ستران