به گزارش اکوایران شاخص‌های اصلی بازار سهام ایالات متحده سال 2022 را با زیان به پایان رساندند؛ زیانی که گفته می‌شود، بیشترین زیان این شاخص‌ها پس از سال 2008 بود. فدرال رزرو در سال 2022 نرخ بهره آمریکا را با بیشترین سرعت پس از دهه 1980 افزایش داد تا به این ترتیب تورم افسار گسیخته در این کشور را کنترل کند. این تصمیم فدرال رزرو با ایجاد واهمه از بروز رکود اقتصادی زمینه قرمزپوشی بازارهای مالی و کالایی دنیا  را فراهم کرد.

در بازه سالانه 2022 شاخص نزدک کاهشی 30 درصدی، شاخص S&P500 افتی 18 درصدی و شاخص داوجونز کاهشی 8 درصدی را به ثبت رساندند.

وال‌استریت 2023  را کاهشی آغاز کرد

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه آمریکا روند کاهش ارزش خود را در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در سال جدید میلادی یعنی سوم ژانویه نیز ادامه دادند. کاهش ارزش شرکت‌های تسلا و اپل در شرایطی که فعالان بازار نگران تصمیمات اقتصادی فدرال رزرو هستند باعث شد تا از ارزش بازارهای مالی آمریکا ظرف اولین روز بازگشایی بازار در سال 2023 کاسته شود.

پس از گزارش Nikkei Asia از تضعیف تولید و تقاضا برای محصولات اپل در بازارهای آسیای جنوب شرقی، ارزش این شرکت به کمترین میزان خود پس از ژوئن 2021 سقوط کرد.

در عین حال سهام شرکت خودروسازی تسلا نیز 12 درصد افت کرد و به کمترین میزان پس از آگوست 2020 رسید. این کاهش ارزش در پی پیش‌بینی عدم تحقق هدفگذاری تولید خودروی این شرکت در سه  ماهه چهارم سال 2022 انجام شد.

مایکل جیمز، مدیر معاملات سهام Wedbush Securities در لس آنجلس گفت: 2022 سال وحشتناکی برای بازارهای سهام بود. برخی از سیگنال‌هایی که به سقوط وال‌استریت در این سال انجامید، همچنان وجود دارد. هنوز فعالان بازار در خصوص سیاست‌های مهار تورم فدرال رزرو  نگران هستند. تا زمانی که فدرال رزرو سیاست پولی خود برای سال جاری را روشن نکند، انتظار صعود وال‌استریت ممکن نیست.

ظرف روز چهارشنبه چهارم ژانویه و جمعه ششم ژانویه برخی داده‌های جدید از اقتصاد آمریکا برای ماه پایانی سال 2022 منتشر می‌شود. داده‌های تولید در روز چهارشنبه و داده‌های اشتغال در روز جمعه اعلام می‌شود.

فعالان بازار امیدوارند که تضعیف داده‌های اشتغال، فدرال رزور را از سیاست انقباضی خود منصرف کند.  68 درصد فعالان بازار احتمال می‌دهند که فدرال رزرو برای ماه فوریه نرخ بهره را  25 واحد دیگر افزایش داده و به 4.5 تا 4.75 درصد برساند.