به گزارش اکوایران قیمت سنگ‌آهن دریایی آسیا در روز سه‌شنبه 21 فوریه با امید به اعمال سیاست‌های محرک بازار املاک و مستغلات این کشور از سوی دولت چین بهبود یافت؛ به این ترتیب پلتس شاخص سنگ آهن 62 درصدی را برابر 131 دلار و 85 سنت به ازای هر تن ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز قبل رشدی 2.3 دلاری داشت.

سنگ‌آهن گران شد

به گفته فعالان بازار آهن و فولاد در چین، فروش محصولات فولادی ظرف هفته گذشته بهبود مستمری داشته است، حجم معاملات فولاد در بازه هفتگی و سالانه افزایشی بوده که این موضوع محرک خرید سنگ‌آهن و رشد بهای آن است.

در عین حال کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین در اواخر روز کاری 20 فوریه اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای راه اندازی یک برنامه آزمایشی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام خصوصی در بخش املاک و مستغلات است تا صنعت املاک و مستغلات در چین را توسعه دهد؛ برخی منابع اجرای چنین طرحی را محرک بخش ساخت‌وساز در چین دانسته و این موضوع نیز به بهبود جریان روانی در بازار آهن و فولاد چین انجامید.

 اگرچه امیدواری به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی از رشد بهای سنگ‌آهن حمایت کرده است، اما گفته می‌شود همچنان فولادسازان این کشور در خرید تردید داشته و تنها به میزان مورد نیاز برای تولید مواد اولیه مصرفی خود را خریداری می‌کنند. درواقع اگرچه چشم‌انداز قیمتی برای سنگ‌آهن در کوتاه مدت افزایشی است، اما برآوردی روشنی از آینده این بازار در میان و بلند مدت وجود ندارد.

رشد عرضه، ترمز افزایش نرخ زغال را کشید

کاهش تقاضا و بهبود عرضه به افت بهای زغال‌متالورژیک فوب استرالیا منجر شد و پلتس بهای این محصول را در دومین روز از هفته با ثبت کاهش روزانه 2 دلاری برابر 388 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

به گفته فولادسازان هندی خرید زغال متالورژیک از بنادر استرالیا با نرخ‌های فعلی به زیان در تولید منجر می‌شود و بنابراین علی‌رغم نیاز فولادسازان این کشور به زغال متالورژیک، اما خریدها با امید به کاهش نرخ، محدود است. در شرایطی که متقاضیان از خرید زغال گران اجتناب می‌کنند، رشد محدود عرضه نیز می‌تواند زمینه افت بهای این محصول را فراهم کند.

درحالی که زغال متالورژیک فوب استرالیا ظرف دومین روز از هفته ارزان شد، این محصول تحویل چین بدون تغییر نرخ معامله شد و پلتس پریمیوم این محصول را برابر 338 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. بروز نشانه‌هایی مبنی بر بروز ثبات در بازار زغال‌سنگ داخلی چین، می‌تواند زمینه افت بهای این محصول را در میان مدت فراهم کند.

قراضه در سقف 8 ماهه

نرخ قراضه وارداتی به ترکیه  به بالاترین میزان ظرف 8 ماه اخیر رسید. پلتس بهای قراضه ممتاز وارداتی به ترکیه را برای روز چهارشنبه 21 فوریه برابر 435 دلار به ازای هر تن سی‌اف‌آر این کشور ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز قبل رشدی 10.25 دلاری داشت و به بیشترین میزان خود پس از ششم ژوئن 2022 رسید. مبدا محموله‌های قراضه فروخته شده با قیمت‌های فعلی مربوط به بریتانیا و منطقه بالتیک بود. به گفته برخی منابع، جمع‌آوری‌کنندگان قراضه به دنبال به‌روزرسانی هزینه فعالیت خود در سال 2023 بوده و بنابراین فعلا تمایلی به فروش ندارند. در این شرایط تقاضا برای خرید قراضه از سوی فولادسازان ترکیه افزایش یافته و به این ترتیب همزمانی محدودیت عرضه و رشد تقاضا از رشد بهای قراضه حمایت کرده است.

پلتس بهای میلگرد صادراتی ترکیه را در 21 فوریه بدون تغییر نرخ روزانه برابر 705 دلار به ازای تن فوب ترکیه ارزیابی کرد؛ اگرچه تغییری در تقاضای میلگرد صادراتی ترکیه در این روز به وجود نیامد، اما تقاضای داخلی برای این محصول رشد داشت.