به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در هفته دوم اسفندماه از جهات مختلفی مورد حمایت و تهدید قرار گرفت. در روند معاملات این هفته، شاخص‌های سهامی بازار حاکی از رشد 10 درصدی متوسط قیمت سهام بودند. رشد شاخص‌های سهامی نشان دهنده غلبه سیگنال‌های حمایتی، به کمک جاماندگی بازار سهام به نسبت سایر بازارها بر تهدیدات بازار بود. به عنوان مثال؛ در این هفته ما شاهد کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به نسبت انتهای هفته قبل بودیم؛ اما با وجود عقب ماندگی بورس تهران از رشد قیمت‌های اخیر دلار در بازار آزاد، کاهش قیمت نرخ دلار در این هفته نتوانست در برابر روند صعودی شاخص کل ایستادگی کند. به همین دلیل برخی از تحلیلگران بازارسرمایه روند این روز‌های شاخص کل را قدرتمند ارزیابی می‌کنند و کانالی صعودی برای شاخص کل متصور می‌شوند اما برخی از فعالان بازارسرمایه معتقد به بازگشت رکود معاملاتی در سال جدید، و درجا زدن شاخص کل در زیر سقف رند دو میلیون واحدی هستند.

با تمام این تفاسیر در هفته صعودی بازار سهام برخی از نماد‌ها باریزش قیمت و برخی نیز با رشد قیمت قابل توجهی همراه بودند. همواره برای کسب سود میان مدت در روند‌های صعودی می‌بایست در ابتدا سهامی ارزشمند پیدا کرد. برای سرمایه‌گذاری در سهام با این دید، توصیه می‌شود تا معیار‌های ارزیابی متفاوتی را مدنظر داشته باشید. بحث در ارتباط با این معیار‌ها زمان بر است اما نکته حیاتی مورد نیاز در تحلیل تمامی معیار‌ها، مد نظر قرار دادن چشم انداز سرمایه‌گذاری پیش رو(میان مدت) است.

بازدهی بالا سهم

نماد فگستر از صنعت فلزات اساسی در این هفته با 36.3 درصد بیشترین رشد قیمت را در بین سهم‌های بازار تجربه کرده است. نماد کماسه نیز از صنعت استخراج سایر معادن، با 32 درصد رشد قیمت دومین جایگاه بازدهی هفته را به ثبت رسانده است. شانزده نماد دیگر که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید نیز از جمله سهم‌هایی هستند که در این هفته بازدهی بیش از 21 درصد داشته‌اند. نماد کساپا از صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی، در 5 روز معاملاتی اخیر با 11.35 درصد ریزش قیمت، کمترین بازدهی هفته را به ثبت رساند. نمادهای حگردش(حمل و نقل) و ثزاگرس(انبوه‌سازی) نیز پس از کساپا، از جمله نماد‌هایی هستند که در این هفته بیش از 10 درصد ریزش قیمت داشتند.

بازدهی پایین سهم