به گزارش اکوایران شاخص مواد غذایی فائو برای ماه فوریه کاهشی اعلام شد؛ به این ترتیب برای یازدهمین ماه متوالی از میزان این شاخص که بیانگر تورم در بخش مواد غذایی است کاسته شد. با این وجود سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو در گزارش خود تاکید داشت که مردم شش کشور در دنیا در سطوح شدید ناامنی غذایی قرار دارند. بر اساس این گزارش بورکینافاسو، هائیتی، مالی، نیجریه، سومالی و سودان جنوبی از جمله میلیون‌ها نفری هستند که با گرسنگی شدیدی روبرو هستند.

روغن و لبنیات ارزان شدند

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در روز جمعه سوم  مارس گزارش داد که شاخص قیمت کالاهای غذایی بین‌المللی در ماه فوریه برای یازدهمین ماه متوالی، کاهشی هرچند جزئی داشت. این شاخص در ماه فوریه نرخی برابر 129.8 واحد داشت که این ر قم 0.6 درصد نسبت به میزان آن در ژانویه کاهش داشت. البته این شاخص 18.7 درصد نسبت به اوج خود در مارس 2022 کاهش یافت.

عقب‌نشینی شاخص  مواد غذایی فائو برای ماه فوریه عمدتا  ناشی از افت بهای روغن‌های گیاهی و محصولات لبنی بود؛ این در حالی بودا که در این بازه زمانی بر نرخ شکر  افزوده شد و این رشد قیمتی مانع افت بیشتر شاخص مواد غذایی فائو شد.

قیمت‌های بین‌المللی گندم در طول ماه فوریه به میزان اندکی افزایش یافت، نگرانی‌ها در خصوص خشکسالی در ایالات متحده آمریکا و افزایش تقاضا برای گندم عرضه شده از سوی استرالیا عامل این افزایش نرخ بود. در حالی بر نرخ گندم افزوده شد که برنج در این بازه زمانی یک درصد ارزان شد. کاهش تقاضا برای این محصول از سوی متقاضیان آسیایی عامل اصلی این افت نرخ بود.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو نسبت به ژانویه 3.2 درصد کاهش یافت و قیمت جهانی روغن های نخل، سویا، آفتابگردان و کلزا کاهش یافت.در عین حال شاخص قیمت لبنیات فائو در طول ماه فوریه نسبت به  ماه قبل کاهشی 2.7 درصدی داشت؛ کره و شیرخشک نیز در این ماه در مسیر افت نرخ قدم برداشتند.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه فوریه نسبت به ژانویه تقریبا بدون تغییر باقی ماند؛ اگرچه بیماری ویروسی در میان چند کشور تولیدکننده پیشرو نفوذ کرده است، اما از نرخ گوشت طیور در میانه افزایش عرضه‌های صادراتی کاسته شد. اما در این زمان بر نرخ گوشت خوک افزوده شد، نگرانی در خصوص  محدودیت صادرات گوشت خوک از اروپا عامل این رشد نرخ بود.

شکر در قله صعود قیمتی

درحالی که از نرخ بسیاری از محصولات غذایی در ماه فوریه کاسته شد، شکر گران شد به نحوی که شاخص بهای شکر فائو در فوریه نسبت به ژانویه 6.9 درصد افزایش یافت. شاخص بهای شکر به بیشترین نرخ خود ظرف شش سال گذشته رسید، احتمال کاهش تولید شکر از سوی هند عامل اصلی این رشد قیمتی بود. با این وجود چشم‌انداز مطلوب تولید این محصول از سوی سایر تولیدکنندگان، مانع این رشد قیمتی است.