به گزارش اکوایران امیدها به بازگشت سریع اقتصاد چین به مسیر رشد ناامید شد و سنگ‌آهن در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری در مسیر افت نرخ قدم برداشت؛ یه این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز دوشنبه ششم مارس با ثبت کاهش روزانه 2.1 دلاری برابر 125 دلار و 35 سنت ارزیابی کرد. نشست حزب کمونیست چین ظرف روزهای اخیر برگزار شد و رشد اقتصادی 5 درصدی برای این کشور در سال جاری میلادی هدف‌گذاری شد، این در حالی بود که اقتصاد چین در سال 2022 رشدی 3 درصدی را محقق کرده است. با این وجود برخی فعالان بازار احتمال می‌دادند که سیاست‌گذاران چینی، هدف‌گذاری بلندپروازانه‌تری درخصوص رشد تولید ناخالص داخلی این کشور داشته باشند و به این ترتیب اعلام نرخ 5 درصدی برای رشد اقتصادی، آن‌ها را ناامید کرد.

به گفته منابع پلتس در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری بسیاری از فعالان بازار فیزیکی و ثانویه سنگ‌آهن ترجیح دادند تا موضع احتیاطی اخذ کرده و در حاشیه قرار گیرند. این کاهش تمایل به خرید از افت بهای سنگ‌آهن حمایت کرد.

فروکش تقاضا برای زغال

زغال متالورژیک استرالیا در روز ابتدایی بازگشایی بازار در دومین هفته از ماه مارس بدون تغییر نرخ معامله شد به نحوی که پلتس پریمیوم این محصول فوب استرالیا را برابر 368 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فعالان این بازار در انتظار مشخص شدن آینده قیمتی، فعلا از خرید اجتناب می‌کنند. یک تاجر هندی در گفت‌وگو با منابع پلتس اظهار کرد که نرخ زغال متالورژیک استرالیا برای فولادسازان این کشور بالا است و بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند تا فعلا خریدهای خود را به تعویق بیندازند و تنها در صورت لزوم برای استمرار تولید دست به تهیه زغال متالورژیک وارداتی کنند.

یک تاجر آسیایی دیگر نیز در گفت‌وگو با منابع پلتس، بالا بودن نرخ فعلی زغال متالورژیک استرالیا، برای فولادسازان ژاپنی را تایید کرد و عنوان کرد فولادسازان ژاپنی نیز فعلا ترجیح می‌دهند تنها در صورت لزوم و براساس نیاز اقدام به خرید زغال کنند.

پلتس پریمیوم زغال متالورژیک تحویل بنادر چین را نیز برای روز دوشنبه ششم مارس بدون تغییر نرخ برابر 343 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. افزایش مقررات ایمنی در معادن زغال داخلی چین باعث شد تا تولید زغال چین تحت فشار کاهشی قرار گیرد، به نحوی که در این روز 30 یوآن بر ارزش هر تن زغال متالورژیک داخلی چین افزوده شد. رشد بهای زغال داخلی چین، سیگنالی در جهت رشد نرخ زغال متالورژیک وارداتی به چین است.

رشد تقاضای میلگرد قراضه را گران کرد

 افزایش تقاضا برای قراضه از سوی فولادسازان ترکیه بر نرخ این محصول افزود؛ به این ترتیب پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه تحویل این کشور را با ثبت رشد روزانه 3.5 دلاری برابر 456 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

در روز سه‌شنبه هفتم ماه مارس دومین نشست فولادسازان ترکیه و دولت این کشور برگزار می‌شود، در این نشست در خصوص عرضه 5 میلیون تن میلگرد و نرخ مصوب آن به مناطق دولتی ترکیه تصمیم‌گیری می‌شود. نتیجه این نشست بر بازار قراضه و فولاد این کشور اثرگذار می‌شود.