به گزارش اکوایران بازدهی بازارهای سهام آسیا ظرف روزهای پایانی هفته منتهی به روز جمعه دهم مارس منفی شد؛ آشفتگی ارزش بانک‌های آمریکا، کاهش ارزش ین ژاپن و رشد شاخص دلار آمریکا از مهم‌ترین سیگنال‌های اثرگذار بر روند بازارهای آسیایی ظرف روزهای اخیر بود که در نهایت باعث شد تا شاخص نیکی ژاپن در روز جمعه دهم مارس 1.7 درصد از ارزش خود را از دست بدهد و بازده هفتگی آن به مثبت 0.8 درصد کاهش یابد. در عین حال بازده هفتگی سایر شاخص‌های اصلی آسیایی نیز منفی شد به نحوی که شاخص SHANGHAI بازده منفی 2.7 درصدی، شاخص Shanghai Shenzhen CSI 300 نیز افت 3.6 درصدی و شاخص BSE Sensex نیز در این بازه زمانی یک هفته‌ای 1.1 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص MIAPJ0000PUS به‌عنوان گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه در خارج از ژاپن نیز با 1.8 درصد کاهش به کمترین میزان ارزش خود ظرف 2 ماه اخیر رسید، در عین حال سهام شرکت‌های فناور و بانک‌ها هنگ‌کنگ نیز زیان‌آور شدند.

ین ضعیف شد

به گزارش رویترز ظرف روزهای اخیر و در پی تصمیم بانک مرکزی ژاپن مبنی بر عدم تغییر در محرک‌های دولتی و بازده اوراق قرضه دولتی در این کشور ین ژاپن تضعیف شد. در شرایطی که اغلب بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا به سمت اخذ سیاست انقباضی با افزایش نرخ بهره رفته‌اند، عدم توجه بانک مرکزی ژاپن به این سیاست زمینه تضعیف ارزش پول ملی این کشور را فراهم کرده است.

واهمه از تشدید سیاست انقباضی، ریسک سرمایه‌گذاری را تشدید کرد

ارزش سهام بانک‌های آمریکایی ظرف روزهای پایانی هفته کاهش یافت و این موضوع از عقبگرد بازارهای سهام آسیا حمایت کرد. یک شرکت مالی ارائه‌دهنده وام در سیلیکون‌ولی اعلام کرد که با زیان مالی مواجه بوده و در معرض ورشکستگی قرار دارد، این موضوع فعالان بازار سرمایه را از ایجاد روند مستمر ورشکستگی در بانک‌های آمریکا ترساند.

در شرایط کنونی حدود 70 درصد سرمایه‌گذاران برآورد می‌کنند که فدرال رزرو نرخ بهره را در مرحله بعدی 50 واحد افزایش دهد، این در حالی است که طی 2 مرحله قبل میزان رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو 25 واحد افزایش یافته بود. رشد نرخ بهره، سیگنالی منفی برای تمامی بازارهای مالی و کالایی دنیا تلقی می‌شود.

علی‌رغم واهمه از رشد بیشتر نرخ بهره در مرحله بعد، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی خود از سقف نرخ بهره آمریکا را از 5.6 درصد به 5.5 درصد کاهش دادند. در ین حال بازدهی اوراق قرضه 2 ساله در آمریکا ظرف یک روز رشدی قابل ملاحظه داشت. به این تریتب سرمایه‌گذاران میان داده‌های متناقض سردرگم هستند، هر چند به نظر می‌رسد که سیگنال‌های کاهشی توان بیشتری برای زورآزمایی در بازار دارند.