بانک پاسارگاد از شهریور ماه 1384 فعالیت خود را آغاز کرد، سهام این بانک با نماد وپاسار در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۰ به صورت عرضه اولیه در بازار بورس وارد شد که قیمت هر سهم در آن روز حدود ۸۳ تومان بوده است.

امروز نماد وپاسار با ارزش بازاری 69 هزار میلیارد تومانی مورد معامله قرار می گیرد.

گفتنی است بانک پاسارگاد بعد از بانک ملت بیشترین ارزش بازار را در بین بانک گروه بانکی‌ به خود اختصاص داده است.

سهامدار وپاسار

شرکت سرمایه گذاری پارس آریان (آریان) با مالکیت 10 درصد از بزرگترین سهامداران اصلی بانک پاسارگاد را تشکیل می دهد. شرکت نوآوران دانش پژوه خاورمیانه و شرکت نیک اندیشان سروش فجر نیز به ترتیب 5.22 و 4.99 درصد از سهام آن را در اختیار گرفتند.

افزایش سرمایه بانک پاسارگاد

آخرین افزایش سرمایه بانک پاسارگاد در 23 اسفند ماه سال 1401 از محل شود انباشته بوده که به موجب آن سرمایه این بانک 108 درصد افزایش یافته است.

تراز بانکی و درآمد تسهیلات اعطایی بانک پاسارگاد

تراز بانکی وپاسار از ابتدای سال تا به اکنون نوساناتی را به دنبال داشته است. این بانک طی11 ماهه ابتدای امسال 16086 میلیارد تومان فروش داشته است. کمترین تراز این بانک مربوط به اردیبهشت ماه با رقم 103 میلیارد تومان بود. در شهریور ماه بهترین رکورد خود را با 4900 میلیارد تومان ثبت کرد اما به مرور با افت برای فصل پاییز مواجه شد، در مهر ماه در محدوده هزار و 200 میلیارد تومانی قرار داشت و برای آبان با افت ناچیزی همراه شد که در نهایت موفق شد برای آذر ماه با جهش قابل توجهی، تراز بانکی خود را به عدد 3 هزار و 500 میلیارد تومانی برساند. اما این رشد پایدار نبود و زمستان وپاسار با افت آغاز شد که در نهایت دی ماه  به  833 میلیارد تومان  و بهمن ماه  781 میلیارد تومان بوده است.

در سال 1401 این بانک با افزایش درآمد تسهیلات اعطایی روبرو بوده است که منجر به سودآوری این بانک شده است. در صورت های مالی منتشر شده از ابتدای سال 1400 تا سه ماهه پاییز همان سال با رشد همراه بود اما در زمستان سال 1400 با افت مواجه شد در نهایت موفق شد برای 9 ماهه سال 1401 روند صعودی را در پیش گیرد. خالص درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری این بانک نیز با رشد همراه شده است.

این بانک پس از انتشار صورت های مالی 9 ماهه خود به منظور شفاف سازی در خصوص رشد سود خالص 63 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که این افزایش سود بانک از محل رشد درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری (به میزان 57 درصد) و افزایش درآمدهای کارمزدی (به میزان 18 درصد بوده) تامین شده است. نشأت گرفته است. گفتنی است سود خالص این بانک ده هزار و 791 میلیارد تومان بود که 63 درصد رشد را تجربه کرده است.

گروه بانکی می تواند از جهت رشد ارزش دارایی های آنها خصوصا دارایی های ارزی که می تواند زمینه شناسایی سود تسعیر ارز را ایجاد کند، خصوصا در بانک هایی که تراز ارزی مثبتی دارند، مورد توجه بازار قرار گیرد. گفتنی است بانک پاسارگاد از محل تسعیر نرخ ارز بعد از بانک ملت بیشترین پوزیشن ارزی مثبت با رقم بیش از یک میلیارد یورو را به خود اختصاص داده است. می توان گفت در هفته انتهایی سال 1401 وپاسار جذابترین نماد از دید حقیقی ها بود.

 

وپاسار