به گزارش اکوایران، امروز در دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و شاخص در نیم ساعت ابتدایی بیش از 42 هزار واحد رشد کرد.

این روند تا پایان تداوم داشت و در نهایت، شاخص کل نسبت به روز چهار‌‌شنبه 84 هزار و 770 واحد –معادل 4.6 درصد- رشد کرد و به رقم یک میلیون و 905 هزار واحد رسید.

پیش از این شاخص در مرداد سال 1399 در کانال 1.9 میلیونی قرار داشت.

 شاخص کل هم وزن 21 هزار و 289 واحد نسبت به روز چهار‌‌شنبه بالا آمد و در رقم 575 هزار و 478 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 806 واحد رشد کرد و به رقم 23 هزار و 890 واحد رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز با افزایش 3 هزار و 600 واحدی به سطح 99 هزار و 426 واحد رسید. 

بورس

ورود سنگین پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و هزار و 7 میلیارد تومان  پول حقیقی به بورس وارد شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش 37 درصدی داشته است. 

در معاملات روز شنبه بیشترین ورود  پول حقیقی  به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 123 میلیارد تومان بود. 

شپنا دومین رتبه ورود را داشت و پس از آن، نمادهای فملی، ذوب و خساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، نماد خبنیان بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و وبانک، ساوه و خزامیا در رتبه‌های بعدی بودند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نماد فملی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشت و به تنهایی بیش از 9 هزار واحد شاخص را بالا کشید.

پس از فملی، نمادهای فارس، شپنا و کچاد بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای بکام، چفیبر و کماسه از معدود نمادهای قرمزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای آریا، کگهر و بپاس بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای توریل و اوان بیشترین اثر کاهنده بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، گدنا و فرابورس پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات شنبه، 302 نماد صف خرید داشتند و 27 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد 9 درصدی به هزار و 255 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 53 درصد کاهش یافت و 86 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وکغدیر (شرکت بین المللی توسعه صنایع معادن غدیر) با صف خرید 377 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وکغدیر، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و ومهان (شرکت توسعه مالی مهر آیندگان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات اغلب صف‌های فروش جمع آوری شدند و تنها 4 نماد سصفها، فماک، انرژی1 و ثامان صف فروش را داشتند. 

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 61 هزار و 133 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 43 هزار و 128 میلیارد تومان بود که 71 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

 ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 35 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 10 هزار و 845 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 317 میلیارد تومان بود. 

پس از شستا، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خودرو و وبصادر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 2 میلیارد و 501 میلیون و 700 هزار و 949 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبصادر تعلق داشت. دو نماد خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس