به گزارش اکوایران، امروز در دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل بورس در تداوم روند روز گذشته صعودی شد و شاخص در نیم ساعت ابتدایی بیش از 24 هزار واحد رشد کرد.

این روند تا پایان تداوم داشت و در نهایت، شاخص کل نسبت به روز شنبه 54 هزار و 712 واحد - معادل 2.87 درصد - رشد کرد و به رقم یک میلیون و 960 هزار و 457 واحد رسید.

photo_2023-03-19_18-26-37

امروز شاخص کل هم‌وزن روندی صعودی داشت اما مشابه عملکرد روز گذشته به نسبت شاخص کل بازدهی کمتری را به ثبت رساند. شاخص کل هم وزن 9 هزار و 777 واحد نسبت به روز ‌‌شنبه بالا آمد و در رقم 585 هزار و 249 واحد ایستاد.

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 503 واحد رشد کرد و به رقم 24 هزار و 394 واحد رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز با افزایش هزار و 507 واحدی به سطح 100 هزار و 933 واحد رسید.

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 481 نماد با افزایش قیمت مواجه شدند و 179 نماد نیز کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 73 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 27 درصد بازار افت قیمت داشتند.

2

ورود پول حقیقی در آخرین معاملات سال

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت بودد و 521 میلیارد تومان  پول حقیقی به بورس وارد شد که نسبت به روز شنبه کاهش 48 درصدی داشته است.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین ورود  پول حقیقی  به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 251 میلیارد تومان بود.

فملی دومین رتبه ورود را داشت و پس از آن، نمادهای سامانح، خساپا و تاپیکو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، نماد ختوقا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و ومهان، خزامیا و اتکام در رتبه‌های بعدی بودند.

فولاد و فملی لیدر‌های آخرین روز سال

امروز نمادهای فولاد، فملی، فارس، وپاسار و تاپیکو بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای رمپنا، وبملت، کالا و بورس از نمادهای مؤثر منفی بر روند امروز شاخص کل بازار بودند. دو نماد فولاد و فملی امروز به تنهایی بیش از 20 هزار واحد در رشد تراز شاخص کل تأثیر گذاشتند.

در  فرابورس نیز نمادهای بپاس، آریا، کگهر و هرمز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای مارون، فرابورس و ددانا بیشترین اثر کاهنده بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز فولاد و شستا بیشترین تراکنش را داشتند و وکغدیر و خساپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، کرمان، گدنا و انتخاب پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

عرضه و تقاضای بورس

در معاملات یکشنبه، 149 نماد صف خرید داشتند و 30 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با کاهش 30 درصدی به 839 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 18.5 درصد رشد یافت و 109 میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز امروز با اندکی کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل به رقم 10 هزار و 567 میلیارد تومان رسید.

امروز در میان صنایع، بیشترین ارزش معاملات متعلق به صنعت خودرو و ساخت قطعات با هزار و 398 میلیارد تومان بود و صنعت فلزات اساسی با هزار و 311 میلیارد تومان ارزش معامله در دومین جایگاه قرار گرفت.

پس از صنعت خودرو و فلزات اساسی، صنایع محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در جایگاه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات روز قرار گرفتند.