به گزارش اکوایران؛ معاملات زمستان سال گذشته را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. در دی ماه 1401 بازار یک ماه و نیم از رکود معاملاتی اواسط سال فاصله گرفته بود و ورود جریان پول حقیقی روز به روز بیشتر می‌شد. دی ماه 1401 درحالی آغاز شد که فروش خودرو در بورس کالا به اوج خود رسیده بود. از سوی دیگر خبر رشد فروش شرکت‌های داروسازی در پاییز و احتمال افزایش فروش‌ آن‌ها با شروع فصل سرما نیز افزایش یافته بود. دو صنعت فلزات اساسی و صنعت استخراج کانه‌های فلزی که از جمله صنایع فلزی در میان صنایع محوری مورد بررسی ما هستند نیز با شروع دی ماه مورد توجه فعالان بازار سهام بودند.

در دی ماه 1401 شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بورس تهران به ترتیب 12.9 درصد و 18.1 درصد رشد تراز داشتند. صنعت خودرو با 26.2 درصد رشد شاخص در صدر صنایع سنگین بازار قرار گرفت و پس از آن صنایع مواد دارویی، بانک‌ها، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بیش از 16 درصد رشد تراز داشتند. از طرفی صنایع سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی بازدهی کمتر از 9 درصد داشتند.

نامه مبهم فرزین برای بازار سهام

در بهمن ماه روند معاملات تغییر کرد و بازار به سرعت هرچه تمام تر به سمت رکود معاملاتی پیشین خود حرکت کرد. جرقه ریزش شاخص کل نیز با لغو عرضه خودرو در بورس کالا زده شد. در بهمن ماه 1401 شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بورس تهران به ترتیب 9.2 درصد و 9.4 درصد افت تراز داشتند. شاخص صنعت خودرو نیز در این ماه با ریزش 16.5 درصد بیشترین ریزش را در میان این ۱۲ صنعت داشت و از طرفی صنایع سیمان، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی کمترین ریزش را متحمل شدند.

اسفند ماه اما ماه بازگشت بازار سهام بود. بازاری که در سال 1401 مرتبا به وسیله اخبار درست و غلط دچار نوسان می‌شد؛ توانست بار دیگر در اسفند ماه به سیگنال‌های منفی خود پشت پا بزند و اندکی از عقب ماندگی خود را جبران کند. در اسفند ماه شاخص کل و شاخص کل هم وزن بورس تهران به ترتیب 27.9 درصد و 22.8 درصد رشد تراز داشتند. در این ماه بیشترین رشد شاخص در میان 12 صنعت محوری به صنعت سیمان با 41 درصد افزایش تراز تعلق گرفت. صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، صنعت فلزات اساسی، صنعت محصولات شیمیایی، صنعت فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی نیز در اسفند ماه رشد تراز بیش از 30 درصدی داشتند.

در نهایت زمستان 1401 برای صنعت سیمان و صنایع فلزی بازار که در ۳ فصل اخیر مورد توجه نبودند و بازدهی ضعیفی داشتند خوش‌یمن بود اما می توان این فصل را برای تمامی صنایع بورسی بهترین فصل سال سخت بازار سهام دانست.

بازدهی شاخص 12 صنعت محوری بورس تهران نشان می‌دهد که سال 1401 برای سیمانی‌ها بیش از 11 صنعت دیگر بازدهی داشته است. شاخص صنعت سیمان به نسبت ابتدای سال 1401 افزایش تراز 124 درصدی داشت و پس از آن صنایع مواد دارویی و فرآورده‌های نفتی با 71 درصد رشد تراز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. با وجود رشد تراز شاخص صنایع فلزی در زمستان سال قبل، بازدهی منفی و بازدهی مثبت اندک این صنایع در سه فصل دیگر، این صنایع در کنار صنعت سرمایه‌گذاری‌ها و صنعت بانک‌ها به نسبت سال سخت‌تری را پشت سرگذاشتند.

IMG_20230401_205516_813

IMG_20230401_205534_402