به گزارش اکوایران، هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف روزهای ابتدایی ماه آوریل در محدوده 6.8 دلار به ازای هر بوشل معامله شد. اگرچه این محصول ظرف روزهای پایانی ماه مارس تجربه عقب‌نشینی تا محدود 6.5 دلار به ازای هر بوشل را نیز داشت، اما نرخ فعلی 37.7 درصد ارزان‌تر از بهای فروش آن در زمان مشابه در سال قبل است. در عین حال به استثنا عقب‌نشیتی بهای گندم تا مرز 6.5 دلار ظرف روزهای پایانی ماه مارس 2023، نرخ فعلی کمترین بهای فروش این محصول ظرف 20 ماه اخیر است. به این ترتیب می‌تولن اذعان کرد با فروکش تب تورم در بازار غلات، بهای گندم در حال نزدیک شدن به نرخ متوسط فروش بلند مدت خود است. پیش از شیوع کرونا در دنیا گندم در بازارهای جهانی با نرخی در محدوده 4.5 تا 6.5 دلار به ازیا هر بوشل به فروش می‌رفت. بروز کرونا در دنیا با ایجاد محدودیت میان مدت در عرضه، تبعات تورمی ناشی از اجرای سیاست‌های انبساطی و در نهایت بروز جنگ در اروپای شرقی زمینه‌ساز اوج‌گیری بهای مواد غذایی با محوریت غلات را فراهم کرد به نحوی که در ماه مه 2022 هز بوشل گندم به رکورد تاریخی 12.8 دلار به ازای هر بوشل نیز رسید. اما در ادامه با کاهش سیگنال‌های افزایشی در این بازار، مجدد این محصول وارد فاز افت نرخ شد.

فروکش تب جنگ در بازار غلات

مسکو وکیف قرارداد ارسال محموله‌های گندم از کریدور امن تجاری دریای سیاه را تمدید کردند؛ این موضوع با ایجاد اطمینان خاطر نسبت به عرضه غلات از این مسیر، سیگنالی کاهشی برای بازار غلات به همراه داشت و از عقبگرد بهای گندم در هفته منتهی به روز جمعه هفتم آوریل حمایت کرد.

در عین حال داده‌های روسیه از برداشت بیش از 153 میلیون و 800 هزار تن گندم از سوی روسیه در سال 2022 حکایت دارد؛ این رقم رکوردی قابل توجه در این زمینه است. روسیه برای در اختیار داشتن فضای خالی برای ذخیره‌سازی گندم جدید در سیلوها، کشاورزان را مجبور به فروش محصول سال قبل خود کرد و این رشد عرضه نیز از افت بهای جهانی این محصول حمایت کرد. در این شرایط تخمین زده می‌شود که روسیه در سال جاری نیز بالغ بر 60 میلیون تن گندم روانه بازارهای بین‌المللی کند، این میزان عرضه رقم قابل توجهی است و تاثیر کاهشی بالایی بر بهای این محصول دارد.

غلات سردمدار افت بهای مواد غذایی

شاخص مواد غذایی فائو نیز برای ماه مارس مجدد کاهشی و برابر 126.9 واحد اعلام شد که این رقم نسبت به میزان نرخ آن در ماه فوریه کاهشی 2.1 درصدی داشت. این دوازدهمین ماه متوالی بود که شاخص مواد غذایی فائو در مسیر افت نرخ قدم برداشت. در طول 12 ماه گذشته این شاخص 32.8 واحد کاهش داشته است. بیشترین رکورد تاریخی این شاخص مربوط به ماه مارس سال 2022 بود و به این ترتیب ظرف یک سال اخیر این شاخص افتی 20 درصدی داشته است. به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که تاثیر جنگ در اروپای شرقی بر بازار مواد غذایی تا حد زیادی برطرف شده است.

بر اساس گزارش فائو، شاخص غلات مواد غذایی فائو در ماه مارس کاهشی 5.6 درصدی داشت که این رقم بالاتر از افت سایر بخش‌های این سبد غذایی بود. در میان غلات نیز گندم، ذرت و برنج بیشترین افت نرخ را در ماه مارس به ثبت رساندند.

در حالی که از ارزش غلات در بازارهای جهانی کاسته شد، بر نرخ گوشت و شکر افزوده شد. شکر در این ماه 1.5 درصد رشد نرخ داشت و شاخص بهای این محصول به بیشترین نرخ پس از اکتبر 2016 رسید. نگرانی در خصوص کاهش چشم‌انداز تولید در هند، تایلند و چین بر قیمت‌ها اثرگذار شد و زمینه رشد قیمتی در این بازار را فراهم کرد.

شاخص گوشت فائو برای ماه مارس رشدی 8 درصدی داشت. عمده تقاضا برای گوشت مربوط به کشورهای با درآمد متوسط و بالا است، تورم در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی از بالا ماندن بهای گوشت حمایت می‌کند.

به این ترتیب در شرایطی که از نرخ غلات در بازارهای جهانی کاسته شد، بر ارزش برخی دیگر از مواد غذایی افزوده شد. تحلیلگران بر این باورند که نرخ گوشت گاو در سال 2023 سردرمدار صعود قیمتی در بازار مواد غذایی خواهد بود.