به گزارش اکوایران در شرایطی که رالی سقوط بهای لیتیوم در بازارهای جهانی ادامه‌دار شده است؛ بر میزان تولید این محصول در آرژانتین افزوده می‌شود. میزان تولید لیتیوم آرژانتین در سال 2025 از 200 هزار تن در سال عبور خواهد کرد و انتظار می‌رود که صادرات این محصول درآمدی بالغ بر 5.6 ملیارد دلار برای این کشور رقم بزند. در شرایط کنونی 6 پروژه جدید برای بهره‌برداری از ذخایر لیتیوم آرژانتین در دست اجرا است که تولید از این معادن به 2 معدن فعال لیتیوم این کشور افزوده می‌شود.

2پروژه فعال لیتیوم آرژانتین در منطقه نمک اولاروز در استان جوجوی شمال غربی و در منطقه نمک Hombre Muerto در شمال غربی استان کاتامارکا واقع شده‌اند. برداشت لیتیوم از منطقه نمک اولاروز توسط  Sales de Jujuy به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه Allkem استرالیا و برداشت از منطقه نمک Hombre Muerto توسط شرکت آمریکایی لیونت انجام می‌شود.

11 معادن لیتیوم در آرژانتین فعال می‌شود

درآمد صادرات لیتیوم آرژانتین در سال 2022 رشدی 235 درصدی داشت و به حدود 700 میلیون دلار رسید. آرژانتین در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید 37 هزار و 500 تن لیتیوم کربنات در سال را دارد، این در حالی است که سالانه 33 هزار تن لیتیوم تولید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی Telam، شرکت Sales de Jujuy به‌عنوان بهره‌بردار از منطقه نمک Olaroz  قصد دارد تا ظرف 2 سال آینده میزان تولید خود را به 25 هزار تن در سال افزایش دهد. همچنین شرکت Livent نیز قصد دارد تا میزان تولید لیتیوم کربنات از منطقه نمک تحت اختیار خود را به 20 هزار تن در سال برساند.

همچنین آرژانتین پیش‌بینی می‌کند که درآمد حاصل از صادرات این کشور از صادرات لیتیوم تا سال 2030 به 8.7 میلیارد دلار در سال برسد؛ این درآمد با بهره‌برداری از مجموع 11 معدن لیتیوم در این کشور حمایت و محقق می‌شود.

این کشور آمریکای جنوبی چهارمین تامین کننده جهانی لیتیوم پس از استرالیا، شیلی و چین است و بخشی از به اصطلاح مثلث لیتیوم است که در آن بیش از نیمی از منابع شناسایی شده این ماده معدنی در جهان یافت می‌شود. مثلث لیتیوم یک نوار منحصر به فرد از زمین‌های مرتفع پوشیده از دریاچه‌ها و نمک‌های سفید است که شیلی، آرژانتین و بولیوی را در بر می‌گیرد.

رالی سقوط نرخ لیتیوم ادامه‌دار شد

هر تن لیتیوم کربنات با ثبت کاهش نرخ سالانه 63 درصدی در روز 21 آوریل با نرخ 177 هزار و 500 یوآن به فروش رفت. این نرخ کمترین بهای فروش این محصول ظرف 18 ماه اخیر بود و درواقع این محصول افت نرخی 70 درصدی را نسبت به رکورد قیمتی خود در نوامبر 2022 به ثبت رساند. عرضه فراوان و تقاضای ضعیف از سقوط بهای این محصول حمایت کرد. دولت چین قصد دارد تا به یارانه‌های نقدی برای خانوارهایی که خودروهای برقی جدید خریداری می کردند پایان دهد؛ به این ترتیب میزان خرید خودروی الکتریکی در این کشور کاهش شدیدی یافته و این موضوع با اثرگذاری کاهشی بر بازار تقاضا برای لیتیوم کربنات زمینه سقوط بهای این ماده معدنی را فراهم کرده است.