به گزارش اکوایران، بازار سهام آمریکا یک هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه سوم ماه مه را در مسیر رشد ارزش قدم برداشت؛ به نحوی که تمامی شاخص‌های اصلی وال‌استریت بازده هفتگی مثبتی را برای سرمایه‌گزاران به ارمغان آوردند. در این بازه زمانی یک هفته‌ای شاخص نزدک رشدی 2.6 درصدی، شاخص داوجونز رشدی 1.3 درصدی و شاخص S&P500 رشدی 1.78 درصدی را به ثبت رساندند. با این وجود ظرف ساعات ابتدایی روز چهارشنبه سوم ماه مه از میزان نوسان ارزش شاخص‌های اصلی بازار سهام آمریکا کاسته شد؛ چرا که فعالان بازارهای جهانی چشم‌انتظار انتشار نتیجه جلسه فدرال رزرو در خصوص  مرحله بعدی نرخ بهره هستند. نتیجه این نشست ساعت 2 بعدظهر روز چهارشنبه سوم ماه مه منتشر می‌شود.

فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا احتمال می‌دهند که فدرال رزرو در این مرحله نیز مجدد نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد؛ با این وجود آن‌ها انتظار دارند که جروم پاول رئیس فدرال رزرو در نشست خبری خود پس از این جلسه اعلام کند که این آخرین دور از سیاست انقباضی این نهاد مالی برای مهار تورم بود.

ظرف یک هفته اخیر بانکی دیگر در ایالات متحده آمریکا اعلام ورشکستگی کرد و به این ترتیب دومین بانک در سال 2023 در این کشور ورشکسته شد. به این ترتیب انتظار می‌رود که فدرال رزرو از این پس علاوه بر تمرکز بر مهار تورم، موضوع بروز بحران مالی با ورشکستگی بانک‌های این کشور را نیز در سیاست‌گذاری مدنظر قرار دهد.

از ماه مارس، 10 نفر از 18 سیاستگذار فدرال رزرو اعلام کردند که تقریبا آماده توقف افزایش نرخ بهره هستند و احتمال افزایش رشد نرخ بهره در ماه مه آخرین دور اجرای این سیاست انقباضی است. درحال حاضر نرخ بهره آمریکا در  محدوده 4.75 تا 5 درصد نوسان دارد.

ظرف هفته گذشته  First Republic Bank اعلام ورشکستگی  کرد؛ انتظار می‌رود که فدرال رزرو پیامدهای اقتصادی ورشکستگی این بانک را نیز در این جلسه بررسی کرده و اعلام کند که آیا به واقع، بخش مالی در بزرگترین اقتصاد جهانی دچار آشفتگی گسترده شده یا خیر.