به گزارش اکوایران فدرال رزرو در آخرین نشست خود که در روز چهارشنبه دوم ماه مه برگزار شد؛ مطابق انتظار  فعالان بازار میزان نرخ بهره را 25 واحد دیگر افزایش داد و به این ترتیب میزان نرخ بهره در بزرگترین اقتصاد جهانی به 5 تا 5.25 درصد رسید. از 10 مارس 2022 فدرال رزرو برای مهار تورم آمریکا به اجرای سیاست انقباضی با افزایش نرخ بهره روی آورده است. طی 10جلسه غیر متوالی نرخ بهره آمریکا از بازه صفر تا 0.25 درصد به رقم فعلی رسیده است. در حالی که در ابتدای امر سقف رشد نرخ بهره برای مهار تورم آمریکا برابر 5 درصد درنظر گرفته شده بود، اما امروز احتمال رشد بیشتری در نرخ بهره برای مهار تورم تا سطح مدنظر 2 درصدی داده می‌شود. این در حالی است که همین میزان رشد نرخ بهره نیز بزرگترین اقتصاد جهانی را در معرض بروز رکود اقتصادی قرار داده و به کاهش فعالیت تولیدی در آن (مطابق داده‌های شاخص مدیران خرید و تولید ناخالص داخلی) منجر شده است.

واکنش کامودیتی‌ها با محوریت محصولات زیرگروه انرژی، مواد غذایی و در نهایت فلزات صنعتی به رشد نرخ بهره آمریکا محدود بود؛ فعالان بازارهای کالایی دنیا احتمال رشد 25 واحدی دیگر در نرخ بهره را می‌دادند و از قبل تاثیر این رشد نرخ بهره بر معاملات دیده شده بود.

فرار مس از فاز افت نرخ

به این ترتیب مس که از آن به‌عنوان دماسنج اقتصاد جهانی یاد می‌شود؛ در معاملات آتی کامکس آمریکا در بازه هفتگی منتهی به ساعات ابتدایی روز جمعه پنجم ماه مه کاهش محدود 0.38 درصدی را به ثبت رساند و با نرخ 3.85 دلار به ازای پوند معامله شد. البته در شرایط کنونی فلز سرخ در کمترین نرخ پس از روزهای ابتدایی ماه ژانویه امسال معامله می‌شود و رشد قیمتی ثبت شده برای آن ظرف ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی از این بازار رخت بر بسته است.

البته بخش عمده‌ای از عقب‌نشینی بهای مس در بازارهای جهانی ظرف هفته‌های اخیر به داده‌های اقتصادی چین بازمی‌گردد؛ عدم بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد مطابق انتظارها ظرف 4 ماه ابتدایی سال 2023 باعث شده است تا کالاهای صنعتی با سیگنال کاهشی موثری مواجه شوند.

در این شرایط اصرار فدرال رزرو برای رشد نرخ بهره سیگنال کاهشی دیگر برای بازارهای کالایی است که البته این مرحله از رشد نرخ بهره برای فعالان بازار قابل پیش‌بینی بود و قبل از اعلام آن، بازارهای مالی و کالایی دنیا خود را با آن تطبیق داده بودند و به این ترتیب نوسان قیمتی پس از انتشار آن نسبتا محدود بود.

فدرال‌رزرو عق نمی‌نشیند

جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از جلسه فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره اعلام کرد که تورم همچنان نگرانی اصلی این نهاد مالی است و بنابراین گفت فعلا نمی‌تواند با قطعیت بگوید که چرخ افزایش نرخ بهره در آمریکا به پایان رسیده است. وی افزود: در شرایط کنونی آمادگی اجرای کارهای بیشتری را داریم و پس از ماه ژوئن تصمیمات بعدی برای نرخ بهره اخذ می‌شود.

وی همچنین در این نشست احتمال کاهش نرخ بهره در نیمه دوم امسال را بعید دانست. وی ادامه داد: احتمالا کاهش نرخ تورم، زمان‌بر است و بنابراین نمی‌توان به کاهش نرخ بهره در کوتاه و میان مدت امید داشت.