به گزارش اکوایران در حالی که شاخص مدیران خرید تولیدی چین که توسط اداره ملی آمار این کشور تهیه می‌شود برای ماه آوریل برابر 49.2 واحد و شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin برابر 49.5 اعلام شد؛ شاخص مدیران خرید غیرتولیدی این کشور توسط اداره ملی آمار برابر 56.4 و شاخص مدیران خرید بخش خدمات Caixin برابر 56.4 واحد تعیین شد. به این ترتیب اگرچه بخش تولید در این کشور در صنایع بزرگ دولتی و صنایع کوچک خصوصی در ماه آوریل با چالش جدی احتمال بروز رکود دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ اما بخش غیر تولیدی توانست برای چهارمین ماه متوالی، رونق خود را حفظ کند.

واگرایی اقتصادی چین در بخش تولید و خدمات

وعده کاهش محدودیت کرونایی در چین ظرف هفته‌های پایانی سال گذشته میلادی؛ تحقق یافته و این موضوع باعث رونق بخش خدمات در چین شده است. البته انتظار می‌رفت که کاهش محدودیت کرونایی در بزرگترین اقتصاد کالا محور جهانی بتواند، در شرایطی که دولت چین به دنبال اعمال محرک‌های اقتصادی است، زمینه‌ساز رونق بخش صنعت نیز باشد. اما بهبود فعالیت‌های تولیدی در چین به درخشش رشد بخش خدمات نبود و به این ترتیب اگرچه داده رسمی شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای سه ماه متوالی ابتدای سال از ژانویه تا مارس در نرخی بالاتر از سطح رکود 50 واحد اعلام شد، اما این داده برای ماه آوریل در نرخی کمتر از 50واحد جای گرفت و به این ترتیب زنگ خطر بروز رکود در بخش صنعت چین به صدا در آمد.

فعالیت خدمات چین در ماه آوریل به خوبی در محدوده رشد باقی ماند، البته این شاخص نیز نسبت به ماه قبل خود افت داشت. شاخص مدیران خرید خدمات Caixin  در ماه آوریل برابر 56.4 واحد اعلام شد؛ این نرخ برای ماه قبل برابر 57.8 بود، با این وجود همچنان این رقم دومین نرخ بالا برای شاخص مدیران خرید خدمات چین پس از نوامبر 2020 است. همچنین برای چهارمین ماه متوالی شاخص مدیران خرید خدمات چین بالاتر از 50 واحد که مرز رونق رو رکود را از یکدیگر جدا می‌کند، ثبت شد.

به گفته وانگ ژ، اقتصاددان ارشد در Caixin Insight، آخرین مطالعه Caixin نشان می‌دهد که فعالیت خدمات در چین هنوز در حال بهبود سریع است.

تعویق رکود آمریکا صحت دارد؟

بازارهای جهانی ظرف هفته ابتدایی ماه مه با انتشار داده‌های متناقضی از سوی آمریکا مواجه شدند. اعلام خبر ورشکستگی دومین بانک آمریکا در سال‌جاری میلادی ظرف هفته گذشته و تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش 25واحدی دیگر در نرخ بهره با تقویت احتمال بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی زمینه عقبگرد سریع کامودیتی‌‌‌ها را فراهم کرد. در این شرایط داده‌‌‌های اشتغال ایالات‌متحده در روز جمعه بالاتر از انتظار اعلام شد و بخشی از نگرانی در خصوص بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را عقب راند و به این ترتیب مجددا کالایی‌‌‌ها افزایشی شدند.

با این وجود همچنان بسیاری از تحلیلگران بروز رکود در بزرگترین اقتصاد جهانی را غیرقابل اجتناب می‌دانند و به این ترتیب آینده روشنی برای بازارهای کالایی در نیمه دوم سال جاری میلادی متصور نیستند.