به گزارش اکوایران بر اساس گزارش وزارت کار ایالات متحده که در روز چهارشنبه دهم ماه مه منتشر شد، شاخص قیمت مصرف کننده، که هزینه کل کالاها و خدمات را اندازه‌گیری می‌کند، برای ماه آوریل با رشد 4.9 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال قبل و با افزایش 0.4 درصدی نسبت به ماه مارس اعلام شد. به این ترتیب سرعت رشد تورم در بعد سالانه برای دهمین ماه متوالی کاهشی بود و به کمترین میزان پس از آوریل 2021 یعنی 2 سال اخیر رسید.

در حالی تورم کلی برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه آوریل رشدی 4.9 درصدی داشت که برآورد اقتصاددانان از رشد تورم سالانه برابر 5 درصد بود. به این ترتیب علی‌رغم آنکه احتمال می‌رفت، اثرگذاری سیاست‌های انقباضی بر روند مهار تورم کاهش یافته باشد، اما همچنان تورم در بعد سالانه کاهشی شد، هرچند از سرعت کاهش آن نسبت به قبل کاسته شده است.

تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه آوریل نسبت به ماه قبل یعنی مارس با رشدی 0.4 درصدی اعلام شد. این در حالی بود که تورم ماهانه برای مارس برابر 0.1 درصد بود. با این وجود تورم در بعد ماهانه مطابق انتظار فعالا بازار رشد داشت.

میانگین واقعی درآمد ساعتی برای کارگران نیز در ماه آوریل، با تعدیل تورم، 0.1 درصد در ماه افزایش یافت، اما همچنان این نرخ نسبت به سال گذشته 0.5 درصد کاهش داشت.

داده‌های تورمی آمریکا برای ماه آوریل می‌تواند به شکل مستقیم بر تصمیم بعدی فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره اثرگذار شود و به این ترتیب این داده اثرگذاری بالایی بر بازارهای کالایی برجای می‌گذارد.

تعبیر کالایی‌ها از فروکش تورم

افزایش مستمر نرخ بهره در آمریکا ظرف بیش از یک سال اخیر؛ با ایجاد نگرانی از بروز رکود اقتصادی در دنیا زمینه عقبگرد محسوس بهای کالاهای پایه در بازارهای جهانی را فراهم کرده است. در چنین شرایطی فروکش تورم مطابق انتظار می‌تواند فدرال رزرو را از استمرار سیاست رشد نرخ بهره منصرف کرده و از این منظر فرصت رشد نرخ را در بازارهای کالایی فراهم کند. به این ترتیب فروکش تورم آمریکا در شرایط کنونی خبری خوش برای فعالان بازارهای کالایی در دنیا به شمار می‌رود.  

از مارس سال 2022 روند افزایش نرخ بهره به منظور مهار تورم در آمریکا آغاز شد؛ طی این بازه زمانی برای 10 مرتبه نرخ بهره افزایش یافت و از محدوده صفر تا 0.25 درصد به 5 تا 5.25 درصد در ماه مه 2023 رسید. به این ترتیب در شرایط کنونی نرخ استقراض معیار در بالاترین سطح ظرف 16 سال اخیر قرار دارد.

کوئینسی کراسبی، استراتژیست ارشد جهانی در LPL Financial می‌گوید: گزارش‌های تورم آمریکا برای ماه آوریل نشان داد که تلاش فدرال رزرو برای فرونشاندن تورم، همچنان نتیجه‌بخش است، هر چند از سرعت آن کاسته شده است.