به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –شنبه 20 خرداد- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل کاهش هزار و 101 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن نیز 231 واحد بالا آمد. شاخص کل فرابورس  19 واحد رشد کرد و شاخص هم وزن فرابورس 645 واحد افزایش پیدا کرد.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 307 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 356 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 46 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 54 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت داروپخش (وپخش)، شرکت واسپاری ملت (ولملت) و شرکت فروسیلیس ایران (فروس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا)، شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) و شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای البرز (شرکت بیمه البرز)، ثشاهد (شرکت سرمایه گذاری شاهد) و سیدکو (شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، شرکت سرمایه گذاری آوا نوین (وآوا) و شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، 130 نماد صف خرید داشتند و 43 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 5 درصدی نسبت به روز قبل به 987 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 45 درصدی به 302 میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز چهارشنبه شاخص‌ کل و شاخص هم وزن بورس تهران نوسان زیادی داشتند. هر دو شاخص از ابتدا روند صعودی داشتند، اما خیلی زود تغییر جهت دادند. 20 دقیقه نزول کردند و سپس دوباره رو به بالا تغییر جهت دادند. اما در نیمه دوم معاملات و از ساعت 10 و 30 دقیقه تا پایان معاملات روند شاخص‌ها نزولی بود. نمادهای بانکی و پالایشی بیشترین نقش را در نزولی شدن روند بازار داشتند. 

 با این حال در مجموع کل معاملات چهارشنبه، ارزش صف‌های خرید 685 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های فروش بود. 

اما حجم معاملات پایین بود و ارزش معاملات خرد با افت 5 درصدی به 7 هزار و 896 میلیارد تومان سقوط کرد. همچنین شاهد خروج پول حقیقی به میزان 294 میلیارد تومان بودیم. نمادهای وتجارت، وبملت، فولاد، خکمک، میدکو، شتران، خاور، وبصادر، خودرو و خبهمن بیشترین خروج پول را را ثبت کردند.

بدین ترتیب تعداد نمادهای قرمز بازار بیشتر از سبزها بود و 54 درصد نمادها افت قیمت داشتند. روز چهارشنبه نمادهای شپنا، شبندر، وتجارت، وبصادر و شتران بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. در مقابل، نمادهای شستا، تاپیکو، وپارس، خودرو، میدکو و حکشتی مانع ریزش بیشتر شاخص کل شدند. 

 از سوی دیگر سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی اندکی بیشتر از سرانه فروش بود. سرانه خرید هر حقیقی به طور میانگین 30 میلیون و 300 هزار تومان و میانگین سرانه فروش 25 میلیون و 600 هزار تومان بود. 

بنابراین به نظر می‌رسد بازار در یک وضعیت سردرگم به سر می‌برد. روز چهارشنبه حجم پایین معاملات با خروج پول همزمان شد و موجب ریزش شاخص کل نیز شد. یکی از عوامل نزولی شدن جو بازار صف فروش بانکی‌ها بود و خودرویی‌ها نیز نتوانستند بازار را بالا بکشند. اما به نظر می‌رسد اگر بازار امروز صعودی شود با پیشرانی و لیدری خودرویی‌ها باشد. با عبور از تعطیلات نیمه خرداد، برخی از ناظران معتقدند موعد رشد بازار فرا رسیده است. تحلیلگران تکنیکی نیز معتقدند اصلاح و تعدیل شاخص کامل شده و شاخص آماده ایجاد یک روند صعودی است. اما در بیرون از بازار با تکذیب توافق محرمانه میان ایران و ایالات متحده، همچنان ابهامات درباره روابط خارجی ایران پابرجاست و مشخص نیست که انتقال و تبادل زندانیان به توافقی منجر خواهد شد یا خیر. در چنین شرایطی ممکن است فعالان و معامله گران همچنان با احتیاط عمل کنند و حجم معاملات افزایش نیابد، اتفاقی که موجب ماندگاری شاخص در محدوده کنونی خواهد شد. 

پیش بینی بورس