به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه، 20 خرداد 1402،  شاخص بورس  تهران 73 هزار و 371 واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح 2 میلیون و 215 هزار و 66 واحد پایین آمد. 

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با کاهش 25 هزار و 833 واحدی در رقم 750 هزار و 812 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با ریزش 902 واحدی به رقم 28 هزار و 60 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با افت 5 هزار و 100 واحد به سطح 137 هزار و 584 واحد رسید. 

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام  منفی شد و هزار و 593 میلیارد تومان  پول حقیقی از بازار سهام  خارج شد. امروز نماد فملی بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 41 میلیارد تومان بود. پس از فملی ، نمادهای حکشتی و وتجارت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی  به نمادهای ثفارس، حفاری و کهمدا اختصاص داشت.

بورس

نمادهای پیشران

امروز اغلب نمادهای بازار با افت قیمت مواجه بودند. در میان گروه‌های بزرگ، سه گروه معدنی، پالایشی و بانکی‌ یکدست قرمزپوش شدند. 

نمادهای فولاد، فملی و شپنا نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. شستا، فارس، وغدیر، وبملت و شبندر دیگر نمادهایی بودند که شاخص را پایین کشیدند. 

در فرابورس نیز نمادهای آریا، وسپهر، خاور و هرمز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای عالیس، ثباغ و غگلپا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز پی‌پاد بیشترین تراکنش را داشت و شستا و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز زفجر، عالیس و خاور بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 499 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 2 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 8 هزار و 339 میلیارد تومان رسید. 

بورس

جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد وبملت (بانک ملت) بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 220 میلیارد تومان بود. 

پس از وبملت، ثفارس بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبصادر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وتجارت و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) با تعداد 815 میلیون و 324 هزار و 846 سهم در صدر قرار گرفته است. وبصادر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. دو نماد وبملت و شتران نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات شنبه، 64 نماد صف خرید داشتند و 218 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 25  درصدی نسبت به روز کاری قبل به 738 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 442 درصدی به هزار  و 637 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس