به گزارش اکوایران؛ بازار سهام در هفته‌های انتهایی خرداد ماه هر سال، با کاهش ارزش معاملات خرد به دلیل فصل مجامع و پایان یافتن مهلت انتشار صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده مواجه می‌شود. سال جاری نیز به دلیل نوسان سنگین بازار سرمایه و شاخص‌های سهامی آن در دو ماهه ابتدایی، با تشدید رکود معاملاتی در خرداد ماه همراه بوده است.

انتشار خبر تصمیمات دولت، مثل لایحه برنامه هفتم توسعه و دیگر تصمیماتی که اتخاذ می‌شود؛ توانایی تشدید این رکود را دربر دارد. در خرداد ماه امسال مشابه خرداد سال گذشته سیگنال‌های مثبت و امیدوار کننده‌ای از سوی روابط بین‌الملل و مزاکرات برجام به چشم می‌خورد که اولین اثر آن نیز در کنار شکل‌گیری روند سهام‌ها و صنایع ریالی و دلاری، تشدید رکود معاملاتی است؛ زیرا این اخبار به دلیل عدم قطعیتی که دربر دارند، موجب رشد ریسک سرمایه‌گذاری در سهام شده و معامله‌گران را دست به عصا می‌کنند.

حال با تمام این تفاسیر شاهد روندی هستیم که طی آن رکود معاملاتی باعث کاهش تحرکات پول حقیقی بازار می‌شود. تا نیمه خرداد ماه این روند بر جریان پول حقیقی اثر جدی نگذاشته بود اما در روز‌های معاملاتی اخیر شاهد کاهش تحرکات پول حقیقی هستیم که در صورت تداوم روند افزایش عدم اطمینان به آینده میان مدت بازار سهام باید شاهد رشد تأثیر کاهش ارزش معاملات خرد بر تحرکات پول حقیقی باشیم.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۱_۱۶-۰۷-۱۳ (2)

   معاملات روز یکشنبه برای صنعت انبوه‌سازی افزایش 78 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی به همراه داشت که بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع بورسی بود. پس از صنعت انبوه‌سازی نیز صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 52.5 میلیارد تومان ورود جریان پول حقیقی بیشترین رشد مالکیت حقیقی را به ثبت رساند.

کاهش مالکیت حقیقی از صنعت خودرو و ساخت قطعات

در میان صنایعی که با کاهش ارزش مالکیت حقیقی خود مواجه بودند؛ روز گذشته صنعت خودرو و ساخت قطعات با 102.9 میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی از صنایع را به ثبت رساند. صنعت بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز با 77.1 میلیارد تومان در رتبه دوم خروج پول حقیقی قرار گرفت. صنایع محصولات شیمیایی، چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۱_۱۶-۰۷-۱۴

مژده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به بورسی‌ها

نماد ثمسکن که متعلق به سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن است در روز یکشنبه با 51.1 میلیارد تومان ورود پول حقیقی، بیشترین رشد مالکیت حقیقی را در بین سهم‌های بازار به ثبت رساند. پس از ثمسکن، نماد والماس (شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان) دومین ورود پول حقیقی بازار سهام را تجربه کرد و 48.6 میلیارد تومان افزایش مالکیت حقیقی داشت. نماد زفجر نیز با 18.6 میلیارد تومان رشد ارزش مالکیت حقیقی خود در جایگاه سوم قرار گرفت.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۱_۱۶-۰۷-۱۲

صنعت بانکداری، روی نشیب برنامه هفتم توسعه

در بین سهم‌هایی که بیشترین کاهش ارزش مالکیت حقیقی را تجربه کرده‌اند؛ سهام بانک ملت (وبملت) با 57.1 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در رتبه اول قرار گرفت و سهام خساپا (سایپا) و خکمک ( کمک فنر ایندامین) از صنعت خودرو و ساخت قطعات با 36.1 میلیارد تومان و 34 میلیارد تومان کاهش ارزش مالکیت حقیقی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۱_۱۶-۰۷-۱۳