شرکت پاکدیس در سال ۱۳۵۰ به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و در سال ۱۳۵۳ به بهره‌برداری رسید. مرکز اصلی شرکت در سال ۱۳۵۹ از تهران به ارومیه تغییر کرد و در سال ۱۳۹۴ نیز در بازار دوم فرابورس با نماد غدیس درج شده است. در حال حاضر شرکت پاکدیس جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت مادرتخصصی گسترش صنایع غذایی سینا است.

این شرکت در زمینه تولید انواع کنسانتره، پوره و رب گوجه‌فرنگی، انواع الکل، انواع آبمیوه، انواع سرکه، روغن کنجد، انواع ماءالشعیر، نوشابه انرژی‌زا، نوشابه‌گازدار و محلول ضدعفونی‌کننده فعالیت می‌کند که پرفروش‌ترین محصول نماد غدیس مربوط به انواع آبمیوه است.

پاکدیس یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید آبمیوه کشور است. این شرکت حدود ۱۱ درصد از کل بازار آبمیوه داخل را در دست داشته و در تلاش است که این سهم را به ۱۵ درصد برساند.

رب گوجه که یکی از محصولات تولیدی این شرکت است و شامل قیمت گذاری دستوری بود درحالی‌که دولت کنترلی بر قیمت مواد اولیه این محصولات ندارد. به اعتقاد بسیاری از تولیدکنندگان قیمت‌ گذاری دستوری منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید، شناسایی زیان و کاهش کیفیت محصولات شده است.

 طی روزهای گذشته خبری مبنی بر اصلاح نحوه قیمتگذاری و خارج نمودن رب گوجه‌فرنگی از شمول قیمت‌گذاری و تصویب آن توسط ستاد تنظیم بازار منتشر شد که این اصلاحیه را دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید آن دانستند. این خبر می تواند بر سودآوری شرکت های تولیدکننده رب گوجه فرنگی تاثیرگذار باشد.


تحلیل بنیادی سهام غمهرا/فروش خوب مهرام


فروش خوب غدیس در دو ماهه ابتدایی سال جاری

شرکت پاکدیس در ۱۲ماهه 1401 مبلغ 1392 میلیارد تومان درآمد عملیاتی به دست آورده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد نزدیک به 40 درصدی را تجربه کرده است. همچنین با رشد 14 درصدی در سود خالص روبه‌رو شده که مبلغ 171 میلیارد تومان بوده است.

شرکت پاکدیس نخستین ماه سال 1401 را با فروش 132 میلیاردتومانی آغاز کرده است که توانست در سه‌ماهه بهار با رشد خوبی همراه شود؛ اما بعد از آن با افت همراه شد تا در نهایت به مبلغ 62 میلیارد تومان در آذرماه رسید. نماد غدیس توانست میانه‌های فصل زمستان را به فروش‌های خوب دست پیدا کند و روند روبه‌رشد را پشت سر بگذارد، در نهایت در اسفندماه مبلغ 126 میلیارد تومان شناسایی کرده که نسبت به بهمن‌ماه با رشد 26 درصدی همراه شده است.

شرکت پاکدیس در ۲ ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال 1402 مبلغ 426 میلیارد تومان درآمد را از فروش محصولات خود کسب کرده است. گفتنی است این شرکت در فروردین‌ماه مبلغ 232 میلیارد تومان فروش داشته که بیشترین فروش خود را از ابتدای سال 1401 تاکنون ثبت کرده است. این مقدار فروش نسبت به فروردین سال گذشته خود بیش از 40 درصد افزایش پیدا کند. همچنین مبلغ فروش این شرکت در اردیبهشت 194 میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه گذشته 14 درصد افت داشته است.

photo_2023-06-19_14-09-42

حفظ حاشیه سود ناخالص

شرکت پاکدیس در سه‌ماهه زمستان سال 1401 مبلغ 328 میلیارد تومان را به‌عنوان درآمد عملیاتی شناسایی کرده که از این میزان معادل 89 میلیارد تومان سود ناخالص و 29 میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است. این میزان درآمد عملیاتی در فصل زمستان نسبت به فصل گذشته خود با رشد 25 درصدی همراه شده است. همچنین این نماد توانسته نسبت فصل زمستان سال پیشین 23 درصد رشد داشته باشد.

نماد غدیس در نخستین فصل سال 1401 به درآمد عملیاتی 436 میلیارد تومان دست پیدا کرد که برای فصل تابستان و فصل پاییز با وجود کاهش در درآمدهای عملیاتی تقریباً توانست حاشیه سود ناخالص محدوده 29 درصدی را حفظ کند.

غدیس در فصل زمستان 1401 با رشد 37 درصدی در سود خالص نسبت به فصل مشابه سال قبل خود همراه شده است. همچنین نسبت به فصل قبل خود 31 درصد رشد را رقم زده است. گفتنی است با وجود رشد در سود خالص همان حاشیه سود خالص 9 درصدی فصل زمستان 1401 و فصل پاییز را کسب کرده است.

photo_2023-06-19_14-09-39