شرکت غلتک سازان سپاهان در سال ۱۳۸۵ به‌صورت سهامی خاص در اصفهان تأسیس شد و در سال 1398 در گروه فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار با نماد فسازان پذیرفته شد.

شرکت چدن سازان که در سال 98 مالک 70 درصدی شرکت غلتک سازان بوده است درصد سهام‌داری خود را در سال 99 به 57 درصد کاهش داده است.

فعالیت اصلی شرکت تولید انواع شمش‌های فولادی به روش ریخته‌گری مداوم و تک باره‌ای، تولید انواع قطعات صنعتی بر اساس سفارش مشتری از جمله پاتیل سرباره فولاد سازی، کوکیل و متعلقات مربوطه جهت شمش‌ریزی، انواع قالب برش و پرس بدنه خودرو از جنس چدن‌های آلیاژی و سایر قطعات ریخته‌گری چدنی و فولادی است.

باتوجه‌به اینکه شرکت غلتک سازان در حوزه متالورژی و ساخت قطعات فولادی دارای دانش فنی بالاتری است، شمش تولیدی این شرکت نیز از کیفیت بالاتری نسبت به رقبا برخوردار است که باعث شده قیمت فروش آن همواره بالاتر از نرخ بازار باشد. باتوجه‌به بهره‌گیری از کوره‌های القایی در شرکت غلتک سازان نیازی به استفاده از الکترود گرافیتی نیست. این در حالی است که قیمت الکترود گرافیتی طی دو سال اخیر ۱۰ برابر رشدیافته که روی بهای تمام شده محصولات فولادی در کوره‌های قوس الکتریکی اثر زیادی گذاشته است. اما از طرف دیگر به دلیل خورندگی بالای مذاب در کوره‌های قوس الکتریکی مصرف نسوز در تولید فولاد با استفاده از کوره قوس بالاتر است به‌طوری‌که در یک کوره 15 تنی به‌ازای هر 40 ذوب کوره باید 1.5 روز اورهال شود (تقریباً هر 8 روز یک روز اورهال).

شرکت غلتک سازان سپاهان از جمله شرکت‌هایی است که گواهی ظرفیت از شرکت‌های برقی خریداری می‌کند که باتوجه‌به این موضوع، ریسک قطعی برق در فسازان کاهش می‌یابد. همچنین این شرکت طرح‌های توسعه‌ای مانند توسعه انبار محصول شمش، نصب و راه‌اندازی دو دستگاه کوره ۸ مگاوات را دارد.

رکورد فروش خوب در اردیبهشت

نماد فسازان نخستین ماه سال 1401 را با فروش 245 میلیاردتومانی آغاز کرد که بعد از آن یعنی در اردیبهشت و خردادماه نتوانست فروش خوب فروردین‌ماه را حفظ کند. اما در سه‌ماهه تابستان موفق شد روند روبه‌رشد را در پیش گیرد تا اینکه در نهایت در فصل پاییز این رشد ادامه‌دار شد و در آبان‌ماه با جهش خوبی همراه شد و به مبلغ 361 میلیارد تومان دست پیدا کرد. اما این فروش دوام زیادی نداشت و با افت قیمتی تا دی‌ماه مواجه شد. فسازان در دو‌ماهه منتهی به سال 1401 به فروش‌های خوبی رسید به‌طوری‌که در بهمن‌ماه با فروش 471 میلیارد تومان توانست بهترین عملکرد در خصوص فروش ماهانه را از ابتدای سال 1401 تا انتهای آن به دست آورد و با رشد 50 درصدی نسبت به دی‌ماه خود همراه شود. تا در نهایت اسفندماه 414 میلیارد تومان فروش کسب کرد.

photo_2023-06-25_13-05-15

شرکت  غلتک سازان سپاهان در دو‌ماهه ابتدایی فصل بهار 1402 رقم 967 میلیارد تومان فروش کسب کرده است. این شرکت در فروردین‌ماه مبلغ 448 میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات ثبت کرده است. این شرکت در اردیبهشت‌ماه به درآمد فروش  519 میلیاردتومانی دست‌یافته که نسبت به ماه قبل در حوالی 16 درصد افزایش داشته است. می‌توان گفت این میزان فروش بیشترین مقدار از ابتدای سال 1401 تا اردیبهشت ماه بوده است.

روند رشد سودآوری فسازان

شرکت غلتک سازان سپاهان درآمد عملیاتی 654 میلیارد تومانی را در سه‌ماهه بهار 1401 به دست آورد که موفق شد روند رو به رشد را در خصوص رشد درآمد عملیاتی کسب کند به‌طوری که این مقدار در فصل زمستان 12 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به فصل قبل خود 22 درصد رشد را رقم زده است.

روند سودآوری این شرکت نشان می‌دهد که در فصل زمستان به سود خالصی معادل 180 میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با فصل گذشته 75 درصد رشد داشته است. فسازان در فصل تابستان زیان خالص 17 میلیاردتومانی را می‌سازد، در حالی فصل قبلش سود خالص 20 میلیاردتومانی را شناسایی کرده بود.

در خصوص روند حاشیه سود خالص و ناخالص نیز می‌توان گفت؛ حاشیه سود ناخالص فسازان در فصل بهار 9 درصد بود که در فصل تابستان با افت همراه می‌شود در نهایت رویه صعودی را طی می‌کند و به 22 درصد در فصل زمستان می‌رسد. حاشیه سود خالص نیز در سه‌ماهه زمستان 15 درصد است که 10 درصد نسبت به فصل پیشین خود افزایش‌یافته است.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۲۵_۱۳-۰۳-۳۳

 مزایای رقابتی شرکت غلتک سازان سپاهان این است که درصد کمتری از آهن‌قراضه استفاده نماید و میزان استفاده از آهن اسفنجی را برای تولید محصولات خود افزایش دهد که به دلیل کمتر بودن نرخ آهن اسفنجی، حاشیه سود شرکت را بالاتر می‌برد.

همچنین روش تولید شرکت استفاده از کوره القایی به‌جای کوره قوس الکتریکی است که این نیز به نفع شرکت است؛ زیرا در روش کوره قوس الکتریکی از الکترود گرافیتی استفاده می‌شود که این محصول وارداتی است و با افزایش نرخ دلار هزینه بیشتری را به شرکت تحمیل می‌کند؛ اما در روش کوره قوس القایی از الکترود گرافیتی استفاده نمی‌شود.