به گزارش اکوایران، تابلوی بورس تهران روز گذشته قرمز رنگ شد. بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه تمامی شاخص‌های بازار سهام سقوط کردند.

برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 4 تیر- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل 11 هزار و 297 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 171 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  179 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس افت 896 واحدی داشت. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 271 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 389 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 41 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)، شرکت سیمان هگمتان (سهگمت) و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت صنعتی دوده فام (شصدف)، شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) و شرکت ویتانا (غویتا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای ولغدر (شرکت لیزینگ خودرو غدیر)، واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران) و وتوس (شرکت توسعه شهری توس گستر) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا)، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) و شرکت کلر پارس (کلر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، 96 نماد صف خرید داشتند و 58 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 912 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با رشد 62 درصدی به 177 میلیارد تومان رسید. 

بورس

پیش بینی بورس امروز 

در معاملات دیروز بورس تهران شاخص‌های بورس تهران ریزش کردند. تعداد نمادهای قرمزپوش بازار نیز بیشتر بود و 59 درصد نمادها ریزش قیمت داشتند. 

نمادهای وبملت، فولاد، فارس، فملی، کگل و خودرو بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در مقابل کچاد، مبین و شیراز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. 

دیروز سرانه خرید حقیقی کمی بیشتر از سرانه فروش بود. سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی 22 میلیون و 300 هزار تومان و سرانه فروش 22 میلیون تومان بود. 

همچنین 537 میلیارد تومان از بازار خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 4 برابر بیشتر شده است.

بدین ترتیب دیروز برای پنجمین روز متوالی سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. در مجموع 5 روز اخیر هزار و 599 میلیارد تومان مالکیت حقیقی به حقوقی تغییر یافته است. علاوه بر این، در ادامه روند رکودی معاملات سهام، ارزش معاملات خرد با افت 5 درصدی به 6 هزار و 424 میلیارد تومان رسید. 

برخی از ناظران یکی از علل ریزش بازار را خبرهای حمله گروه واگنر به روسیه دانستند. فارغ از درستی این داوری و ابعاد اثر این رویداد بر بازارها، این باور نشان دهنده اهمیت اخبار سیاسی بر روندهای بازار است. علاوه بر این، چنین باورهایی می‌توانند اثر اخبار را بر بازار تشدید کنند. 

با روند فعلی به نظر می‌رسد امروز نیز بازار میل به نزول داشته باشد. اما روز گذشته یک خبر مهم منتشر شد که در آن نرخ پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی افزایش یافت و میانگین نرخ دلار نیز از 28 هزار و 500 تومان به 37 هزار و 963 تومان افزایش یافت. 

بورس