به گزارش اکوایران، شرکت سیمان درود در تیرماه سال 1379 به‌صورت سهامی خاص تأسیس شد که قبل از آن یعنی در اسفندماه سال 1337 شرکت سیمان دورود متشکل از کارخانجات مجتمع سیمان فارس و خوزستان بود. این شرکت در بهمن‌ماه سال 1381 با نماد سدور در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. شرکت سیمان فارس و خوزستان سهام‌دار اصلی شرکت سیمان دورود با 33.8 درصد است.

این شرکت در زمینه احداث و توسعه و تجهیز کارنجات تولید سیمان تیپ یک و 2 و 5 فعالیت می‌کند که فعالیت اصلی آن تولید کلینکر و سیمان بوده است.

شرکت سیمان دورود در صنعت سیمان، آهک و گچ فعالیت کرده و باتوجه‌به افزایش نرخ فروش در اواسط سال جاری، در نیمه دوم سال سودآوری شرکت نسبت به سال قبل بیشتر خواهد بود.

قیمت سهام در ابتدای سال 1401 مبلغ 552 تومان بوده که در پایان اسفندماه به مبلغ 935 تومان رسیده که رشد 69 درصدی را به همراه داشته است.

عملکرد شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1401 تحت‌تأثیر شرایط جاری اقتصادی کشور بوده است. علی‌رغم اوضاع مصرف سیمان در بازار داخلی و مشکلات موجود برای صادرات، سیمان دورود موفق به افزایش 39 درصدی مبلغ فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است و همچنین باتوجه‌به رفع موانع صادرات مقدار  283،016 تن کلینکر صادر شده است. بهای تمام شده کالای فروش رفته نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 49 درصد افزایش‌یافته است که ناشی از افزایش هزینه های حقوق و دستمزد و همچنین قطعات و لوازم مصرفی می‌باشد.

فروش ماهانه سدور

شرکت سیمان دورود در فروردین ماه سال 1401مبلغ 28 میلیارد تومان فروش داشته است که توانست در دو ماه بعدی خود این مقدار از فروش را افزایش دهد و در خرداد ماه به مبلغ 59 میلیارد تومان برساند. در تیر و مرداد ماه با افت همراه شد و به سطح فروش 34 میلیارد تومانی رسید اما موفق شد فروش خود در مرداد ماه را ارتقا دهد و به مبلغ 74 میلیارد تومانی برساند. نماد سدور در دو ماهه ابتدایی پاییز  فروش متوسط 54 میلیارد تومانی را کسب کرد که بعد از آن با کاهش شدیدی مواجه شد و ماه انتهایی پاییز را با فروش 19 میلیارد تومانی به پایان رساند. اوضاع برای سدور در شروع فصل زمستان نیز خوب رقم نخورد و مبلغ 13 میلیارد تومانی را ثبت کرد اما در نهایت با رشد همراه شد تا اینکه در اسفند ماه موفق شد به بالاترین فروش خود با مبلغ 128 میلیارد تومانی دست پیدا کند و نسبت به ماه قبل خود 574 درصد رشد را تجربه کند. این بهترین رکورد فروش برای سدور بوده است.

photo_2023-06-26_13-49-17

شرکت سیمان دورود در ۳ماهه  منتهی به خرداد 1402 حدود 223 میلیارد تومان فروش داشته است. این شرکت در فروردین‌ماه مبلغ 52 میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به فروردین سال گذشته 46 درصد افزایش داشته است. این شرکت توانست روند صعودی را برای سه‌ماهه فصل بهار سال جاری رقم بزند. فروش خردادماه نماد سدور 95 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با اردیبهشت‌ماه 25 درصد رشد داشته است.


بررسی عملکرد ماهانه شرکت‌های سیمانی بورس تهران


افزایش هزینه حمل و نقل

شرکت سیمان دورود در سه‌ماهه فصل زمستان سال 1401 به درآمد عملیاتی 161 میلیارد تومان دست پیدا کرده که نسبت به فصل قبل خود رشد 21 درصدی همراه شده است. این شرکت در نخستین فصل سال مبلغ 130 میلیارد تومان درآمد عملیاتی ثبت کرده است که موفق شد این عدد را برای سه‌ماهه تابستان به مبلغ 143 میلیارد تومان برساند. اما در سه‌ماهه پاییز با افت همراه شد و به مبلغ 127 میلیارد تومان رسیده است.

سدور از مجموع درآمد عملیاتی شناسایی شده در فصل زمستان، مبلغ 44 میلیارد تومان را به‌عنوان سود ناخالص شناسایی کرده است که توانسته با رشد 11 درصدی نسبت به فصل گذشته همراه شود. گفتنی است این نماد سیمانی توانسته از ابتدای سال رویه صعودی را در خصوص سود ناخالص در پیش گیرد.

این روند صعودی در مورد سود خالص تا فصل پاییز پابرجا بود تا اینکه در فصل پایانی سال نتوانست رقم خوبی را شناسایی کند و با افت همراه شد و به زیان خالصی معادل 2 میلیارد تومان رسید.

photo_2023-06-26_13-49-22

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت برای سال مالی منتهی به اسفندماه 1401 برابر مبلغ 561 میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل، افزایش 39 درصدی داشته است. این شرکت در گزارش صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفندماه 1401  مبلغ نزدیک به 137 میلیاردتومانی را به‌عنوان هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ثبت کرده است که به دلیل افزایش هزینه کرایه حمل نسبت به سال مالی قبل مربوط به افزایش فروش کلینکر صادراتی به میزان 79 میلیارد تومان بوده است. گفتنی است در فصل زمستان هزینه حمل‌ونقل قریب به 48 میلیارد تومان بوده که رقم بالایی نسبت به فصول گذشته بوده است؛ بنابراین می‌توان علت شناسایی زیان در فصل زمستان را افزایش هزینه حمل‌ونقل دانست.

شرکت سیمان دورود در آخرین مجمعی که در اوایل خردادماه برگزار شد، اظهار داشت: از جایگزین کردن حمل ریلی برای کاهش ۵۰درصدی هزینه حمل و نقل اشاره کرد. همچنین با وجود اینکه این شرکت در سه ماهه بهار سال جاری 223 میلیارد تومان درآمد فروش داشته که بیشتر از سایر فصل های گذشته بوده، بنابراین با توجه به اجرایی‌شدن موضوع کاهش 50 درصدی هزینه حمل و فروش خوب فصل بهار می‌توان پیش‌بینی کرد که این شرکت در سال جاری بتواند سود خوبی را شناسایی کند.