به گزارش  اکوایران  ، در معاملات روز سه‌شنبه، 6 تیر 1402،  شاخص بورس  تهران 27 هزار و 923 واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح 2 میلیون و 168 هزار و 203 واحد پایین آمد. 

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با ریزش 5 هزار و 544 واحدی در رقم 750 هزار و 637 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با کاهش 240 واحدی به رقم 27 هزار و 786 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با کاهش 821 واحد به سطح 137 هزار و 658 واحد رسید. 

انتشار ابلاغیه دولت با تأخیر 51 روزه

ریزش بازار در شرایطی رقم خورد که امروز تصویر نامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به 7 هزار تومان منتشر شد. این نامه در واقع ابلاغیه مصوبه هیأت وزیران است که توسط محمد مخبر، معاون اول دولت، امضا شده است. بدین ترتیب امروز با پیشرانی پتروشیمی‌ها بورس قرمزپوش شد.

در ابلاغیه دولت، تاریخ جلسه هیأت وزیران 17 اردیبهشت -51 روز پیش- قید شده است. در آن زمان شاخص در محدوده 2.4 میلیونی قرار داشت و پس از آن شاخص کل بورس روند نزولی پیدا کرد. اتفاقی که موجب شده برخی از ناظران اعتقاد پیدا کنند که برخی با اطلاع از این مصوبه اقدام به فروش سهام کرده‌اند. به عبارت دیگر ظن افشای اطلاعات نهانی در بازار سهام قوت گرفته است. در چنین شرایطی نهاد ناظر باید احتمال فاش شدن اطلاعات نهانی را بررسی کند. 

در 51 روز اخیر شاخص بورس بیش از 270 هزار واحد سقوط کرده است و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یک ماه و نیمه منتشر شده است.

هشتمین روز خروج پول حقیقی

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای هشتمین روز متوالی منفی شد و 509 میلیارد تومان   پول حقیقی از   بازار سهام   خارج شد که نسبت به دیروز رشد 83 درصدی داشته است. امروز نماد بوعلی بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 34 میلیارد تومان بود. پس از بوعلی، نمادهای شستا، وبملت و کالا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود  پول حقیقی  به نمادهای شپدیس، شیراز، ونوین و وخاور اختصاص داشت.

بورس

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌ بورس و فرابورس

امروز نمادهای فارس، پارسان، شپدیس و فولاد نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل وبملت، وخاور و ونوین نمادهایی بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای آریا، زاگرس و خاور بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای سپیدار، حسینا و کزغال بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شهر بیشترین تراکنش را داشت و خکمک و ونوین در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز عالیس، زفجر و فرود بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات  

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 933 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 180 میلیارد تومان بود که 2 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 720 میلیارد تومان رسید. 

بورس

نمادهای پرمعامله بازار سهام

در معاملات امروز نماد فارس بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 324 میلیارد تومان بود. 

پس از فارس، ونوین بیشترین ارزش معاملات را داشت و خکمک رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثفارس و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام ونوین با تعداد 483 میلیون و 152 هزار و 873 سهم در صدر قرار گرفته است. شهر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد دی و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بورس  

در معاملات سه‌شنبه، 82 نماد صف خرید داشتند و 67 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 775 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با رشد 17 درصدی به 297 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس