به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه می‌روند که روز چهارشنبه حجم معاملات همچنان پایین بود و شاخص کل بورس تهران ریزش کرد. 

برای پیش بینی بورس امروز –شنبه 10 تیر- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل ریزش 14 هزار و 807 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن نیز 402 واحد پایین آمد. شاخص کل فرابورس  165 واحد افت کرد و شاخص هم وزن فرابورس 584 واحد کاهش پیدا کرد.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 285 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 401 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 42 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران (واعتبار)، شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان) و شرکت سیمان ایلام (سیلام) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا) و شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای شخارک (شرکت پتروشیمی خارک)، کرازی (شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی) و پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر)، شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک) و شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، 99 نماد صف خرید داشتند و 45 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 763 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افت 52 درصدی به 141 میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز چهارشنبه شاخص‌ کل و شاخص هم وزن بورس تهران روند مشابهی داشتند. هر دو شاخص از ابتدا روند نزولی پیدا کردند و تا پایان معاملات ریزش کردند. 

 با این حال در مجموع کل معاملات چهارشنبه، ارزش صف‌های خرید 622 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های فروش بود. 

اما حجم معاملات پایین بود و ارزش معاملات خرد با کاهش 14 درصدی نسبت به روز قبل به 5 هزار و 770 میلیارد تومان رسید. همچنین شاهد خروج پول حقیقی برای نهمین روز متوالی و به میزان 256 میلیارد تومان بودیم. نمادهای کرازی، قنقش، کماسه، عالیس، خاور، خساپا، فملی، کالا، خزامیا و بپاس بیشترین خروج پول را را ثبت کردند.

روز چهارشنبه نمادهای بزرگ بازار؛ پارسان، شپدیس و فارس بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. در مقابل، نمادهای وبملت، فملی و غکورش شاخص را بالا کشیدند. 

 از سوی دیگر سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی بیشتر از سرانه خرید بود. سرانه خرید هر حقیقی به طور میانگین 24 میلیون و 400 هزار تومان و میانگین سرانه فروش 26 میلیون و 300 هزار تومان بود. 

بنابراین بازار در روزی که حجم معاملات پایین بود و خروج پول بیش از ورود پول است، با ریزش اغلب نمادها و افت شاخص‌ها همراه بود. 

اما با اعلام خبر توقف مذاکرات میان ایران و امریکا و همچنین برکناری رابرت مالی از سمت نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، سیگنال صعودی به بازار ارز داده شده است و انتظار می‌رود بازار سهام نیز در روزهای آتی متأثر از تغییرات قیمت دلار باشد. با این حال به نظر می‌رسد بازار توان صعود را از دست داده و باید در انتظار تحولات آتی باشیم. 

پیش بینی بورس