به گزارش اکوایران؛ بازار سهام در روز گذشته شاهد اتفاق عجیبی بود. اتفاقی که نشان می‌دهد رکود معاملاتی این روز‌ها در چه حدی است. سهام شرکت نیان الکترونیک در معاملات روز یکشنبه با خبر تقسیم سود مجمع در شهریور ماه و تاریخ برگذاری مجمع که چیز زیادی تا آن نمانده است؛ صف خرید شد و نزدیک به 87.1 میلیارد تومان پول حقیقی به سهام نیان الکترونیک وارد شد. سهمی که با وجود عرضه اولیه در انتهای خرداد ماه، سود مورد انتظار قابل توجهی را برای سهامداران خود در پی دارد. اما سوال اینجاست که چگونه سهمی که یک هفته از عرضه آن می‌گذرد می‌تواند بازار سهام را قبضه خود کند.

در واقع با وجود چشم‌انداز مثبت نسبت به عرضه اولیه نیان، دلیل شاخص شدن معاملات این سهام را می‌توان چشم‌انداز ضعیف سایر نماد‌ها دانست. در روز‌هایی که بازار سهام با مداخله‌های متعدد، چشم‌انداز‌های خود را از دست می‌دهند؛ سهمی که از چشم‌انداز مثبت کم ریسکی بهره‌مند باشد حکم طلا پیدا می‌کند. زیرا در بازار این روز‌ها موقعیت سرمایه‌گذاری قابل اطمینان به سختی یافت می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که تیغ رکود تا استخوان معاملات پیش رفته است.

دیروز صنعت تولید محصولات کامپیوتری و الکترونیکی با ورود پول حقیقی به عرضه اولیه نیان از این صنعت، بیشترین خالص جریان پول حقیقی را با 86 میلیارد تومان به ثبت رساند. صنعت سرمایه‌گذاری‌ها نیز با 46 میلیارد تومان دوم خالص جریان پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند و صنعت محصولات شیمیایی که بخشی از رکود معاملاتی این روز‌ها ناشی از تصمیمات ضد و نقیض در ارتباط با نرخ گاز خوراک آن‌ها بوده‌است با ورود 36.7 میلیارد تومان پول حقیقی سومین جایگاه را در بین صنایع به دست آورد.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۰۲_۱۷-۰۸-۵۷

در بین صنایعی که با خروج پول حقیقی سنگینی مواجه بودند؛ روز گذشته صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری با خالص منفی 37.2 میلیارد تومانی در جایگاه اول قرار گرفت. صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز با وجود سبزپوشی یک دست نماد‌ها خروج پول حقیقی 29.2 میلیارد تومانی را تجربه کرد. صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی نیز با 26.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در جایگاه سوم قرار گرفت. 

در میان نماد‌ها نیز همانطور که گفته شد؛ نیان با 87.1 میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نماد‌های وبهمن و کتوسعه به ترتیب با 39 میلیارد تومان و 24.1 میلیارد تومان ورود پول حقیقی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. نماد‌های پارسان ، ونوین و برکت نیز از نماد‌هایی بودند که در معاملات روز یکشنبه بیش از 15 میلیارد تومان ورود پول حقیقی تجربه کردند.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۰۲_۱۷-۰۸-۵۷ (2)

بازار جذاب از نظر وارن بافت

در بین نماد‌هایی که بیشترین خروج پول حقیقی را در معاملات روز اخیر تجربه کردند نیز نماد وبملت با 43.8 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در جایگاه اول قرار گرفت و نماد کالا و فلوله به ترتیب با خروج 25.4 میلیارد تومان و 22.7 میلیارد تومان در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. نماد‌های خاور ، پی‌پاد و وغدیر نیز از نماد‌هایی بودند که خروج پول حقیقی بیش از 10 میلیارد تومانی داشتند. 

photo_۲۰۲۳-۰۷-۰۲_۱۷-۰۸-۵۶