به گزارش اکوایران؛ قرارداد‌ اختیار معاملات یکی از انواع قراردادهای بازار اوراق مشتقه به شمار می‌رود. این قرارداد بر اساس یک دارایی پایه که معمولاً سهام است؛ معامله می‌شود. اوراق اختیار معامله دارای سررسید مشخصی هستند و قیمت این اوراق تا نقطه سررسید در دامنه خاصی شناور است.

تغییرات قیمتی اوراق اختیار معامله برگرفته از روند قیمتی دارایی پایه است و ارزش‌گذاری اختیارات با استفاده از ارزش دارایی پایه محاسبه می‌شود.

قرارداد اختیار معامله چیست؟

واژه اختیار در ادبیات مالی به حق نفعی گفته می‌شود که دارنده آن نسبت به استفاده از آن مختار است. قرارداد اختیار معامله نیز به قراردادی گفته می‌شود که از حقی را نسبت به یک دارایی پایه در بر دارد.

اجاره به شرط تملیک چیست؟

این حق نفع می‌تواند خرید دارای در زمان سرسید با مبلغ مشخص باشد که به آن اختیار خرید گفته می‌شود و یا می‌تواند فروش دارایی در زمان سررسید با مبلغ مشخصی باشد که به آن اخیار فروش گفته می‌شود.

اختیار خرید و اختیار فروش

شباهت اختیار خرید و فروش با یک دیگر در این موضوع است که دارنده برگه هر دو اختیار، می‌تواند در سررسید با توجه به عایدات برگه تصمیم به اعمال بگیرد و در صورتی که با اعمال در نقطه سررسید دچار زیانی بیشتر از قیمت برگه می‌شود؛ منطقاً اوراق را اعمال نمی‌کند.

اختیار خرید و فروش سهام از جهت داشتن سررسید مشخص، قیمت اعمال دقیق و قیمت بازاری؛ مشابه یکدیگرند اما موقعیت خریدار و فروشنده هر کدام از اختیارات خرید و فروش، چهار موقعیت سرمایه‌گذاری اختیارات را ایجاد می‌کند که هرکدام برای سرمایه‌گذار سود و زیان خاصی را در بر خواهد داشت.

معیار‌های ارزشگذاری مالی چیست؟

موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار معاملات

هر اختیار معامله دارای دو سمت خریدار و فروشنده است. به عنوان مثال: قرارداد اختیار خرید سهام را فردی در ازای قیمت اختیار به خریدار این برگه می‌فروشد و در واقع تعهد داده است که در صورت خواست خریدار، در روز سررسید دارنده برگه اختیار می‌تواند تعداد مشخصی از یک سهم را از فروشنده اوراق به قیمتی مشخص خریداری کند. در اختیار فروش نیز خریدار برگه اختیار می‌تواند تعداد مشخصی سهم با قیمت مشخص را در سررسید به فروشنده برگه اختیار بفروشد. این چهار موقعیت سرمایه‌گذاری در اختیار معاملات سود و زیان متفاوتی را دربر دارند که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.

8b73c203-optionpayoff

موقعیت خریدار اختیار خرید در زیان محدود و در سود نامحدود است. موقعیت فروشنده اختیار خرید نیز در زیان نامحدود و در سود محدود است. موقعیت خریدار و فروشنده اختیار فروش نیز هم در زیان و هم در سود محدود هستند. ترکیب اختیار معاملات در سررسید‌ها و موقعیت‌های معاملاتی مختلف و دارایی‌های دیگری همچون دارایی پایه، موجب شکل‌گیری استراتژی‌های معاملاتی اختیارات می‌شوند. این استراتژی‌ها معمولاً با هدف پوشش ریسک انجام می‌شود؛ در حالی که همواره نوسان‌گیران و آربیتراژ‌گران در معاملات حضور دارند.