به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در این هفته شاهد بحران ریزش شاخص کل و خروج پول حقیقی از بازار سهام بود. این شرایط بازار سهام که دست رنج تصمیمات سیاست‌گذاران مالی کشور است؛ موجب شده تا سطح 2 میلیون واحدی که در ابتدای معاملات فروردین ماه امسال به دست آمده بود؛ بار دیگر تبدیل به سطح مقاومتی شاخص کل شود.

بورس در منجلاب دخالت‌های دستوری

اولین ویژگی بازار‌های سهامی که می‌توان این ویژگی را نیاز حیاتی برای تداوم پیشرفت آن بازار دانست؛ شفافیت است. بازار سهامی که از شفافیت مناسبی بهره‌مند نباشد؛ فضای امنی برای سرمایه‌گذاری ندارد و عدم وجود امنیت با ایجاد عدم اطمینان بالا موجب رشد شدید ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. ریسک بالای سرمایه گذاری در کنار بازدهی تاریخی ضعیفی که بورس تهران در سال‌های اخیر رقم زده است؛ موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران با درنظر گرفتن بازدهی مورد انتظار بالایی که از ریسک زیاد سهام‌های بورسی نشأت می‌گیرد؛ رغبتی به موقعیت‌های سرمایه‌گذاری سهامی نداشته باشند و حتی در صورت سهامدار بودن؛ به بازار‌های موازی حرکت کنند. 

چافست، لکّه سبزی در بیابان بورس

  این مسئله موجب شده تا خروج پول حقیقی از صنایع دسته جمعی شود و صنعت چاپ که از یک نماد (چافست) تشکیل شده با 300 میلیون تومان ورود پول حقیقی تنها صنعتی باشد که در معاملات دوشنبه ورود پول حقیقی داشته است. نسبت خروج پول حقیقی از ارزش معاملات خرد برای دومین روز پیاپی در محدوده منفی 17 درصد قرار دارد که زنگ خطر بزرگی برایس بازار سهام به شمار می‌رود.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۷_۱۸-۰۹-۰۵

در بین نماد‌های بورسی اما خودرو با 31.6 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بیشترین ورود پول بازار را با ریزش 4.7 درصدی قیمتی به ثبت رساند. وشهر 30.8 میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشت و رشد قیمتی 1.6 درصدی تجربه کرد و شبندر نیز ریزش 3.4 درصدی را با ورود پول حقیقی 20.3 میلیارد تومانی تجربه کرد.

تکاپوی سهامداران برای فرار از صنایع سنگین

سهامداران بورسی در معاملات روز‌های گذشته با خروج گسترده حقیقی‌ها از صنایع سنگین مواجه بودند. این مسئله ناشی از سهم بزرگ این صنایع از ارزش بازاری بورس تهران است؛ زیرا صنایع کوچک در این مدت ریزش بیشتری داشتند و فرار از صنایع سبک نیز با شدت بالاتری برقرار است اما به دلیل حجم بالای سهام صنایع سنگین و فرار دسته‌جمعی از بازار سهام، خروج حقیقی‌ها از صنایع سبک به چشم نمی‌آید. در میان صنایع بورسی در معاملات روز دوشنبه، صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 126.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی، صنعت شاخص از نظر فرار کد‌های حقیقی بود.

صنعت محصولات شیمیایی نیز با 119.4 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در  جایگاه دوم خروج پول حقیقی قرار گرفت و صنعت فلزات اساسی نیز با بیش از 101.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی سومین نقطه فرار پول حقیقی بود. در بین نماد‌ها نیز نماد وبملت که امروز ریزشی 4.5 درصدی داشت، خروج پول حقیقی 60.5 میلیارد تومانی داشت و تکیمیا با 45.3 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و ریزش 3 درصدی قیمت در رتبه دوم قرار گرفت. سومین نمادی که روز دوشنبه خروج پول حقیقی بالایی داشت، نماد شستا بود که با 40.4 میلیارد تومان خروج پول حقیقی و 2 درصد ریزش در جایگاه سوم قرار گرفت.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۷_۱۸-۰۹-۰۳

شرکتی که از زیان ۱۶۰ میلیاردی رها شد